44INFO2020| Doporučení pro školy k organizaci vzdělávání a práci se vzdělávacím obsahem ve školním roce 2020/2021Zaznamenat obsahové změny ve vzdělávání bez nutnosti upravovat ŠVPDOPORUČENÍ Č. 1Stěžejním tématem v rámci vzdě- stručně zaznamenat do jednoduché lávání na dálku realizovaného bě- tabulky, ve které pro daný předmět hem druhého pololetí školního roku a ročník bude uvedeno:Nyní je důležité soustředit se na to, Současně chce Česká školní inspekce 2019/2020 byl výběr vhodného vzdě-jak se s dopady vzdělávání ve druhém poskytnout ředitelům škol ujištění lávacího obsahu, ve kterém byli žáci pololetí školního roku 2019/2020 o akcentech a prioritách, na něž se na dálku vzděláváni. Některé školy co nejlépe vyrovnat ve školním roce bude v rámci hodnoticích činností ve pokračovaly ve výuce v zásadě podle 2020/2021, a zároveň jak využít zkuše- školách soustředit.nosti z uplynulého období ke zvyšová-ní kvality poskytovaného vzdělávání.Česká školní inspekce, která je in- lišné podmínky, které školy v jednot- témata, a na ně se soustředily. V kaž- stitucí hodnoticí kvalitu a efektivitu livých regionech pro vzdělávání mají, dém případě naprostá většina škol vzdělávání a která bude jako jediná ve může jít skutečně jen o doporučení, nevzdělávala žáky na dálku v plném školách sledovat a vyhodnocovat pod- která je navíc vždy potřeba přizpůso- souladu se svým školním vzděláva-mínky, průběh a výsledky vzdělávání, bit druhu a typu školy. Česká školní cím programem (dále jen „ŠVP“), což připravila pro školy doporučení smě- inspekce zároveň plně respektuje, že samozřejmě nebylo ani možné, ani řující k úspěšnému zvládnutí školního odpovědnost za řešení konkrétních doporučované. Nyní je tedy potřeba roku 2020/2021 v kontextu reflexe do- záležitostí zůstává výlučně na řediteli provedené změny ve vztahu k ŠVP padů školního roku minulého.Nejdůležitější osobností v oblasti své školy nejlépe. řízení pedagogického procesu i orga-nizace a realizace vzdělávání je samo- ném případě není, aby byla nabízená není nutné tyto změny provádět za zřejmě ředitel školy. Zejména v tomto doporučení formalisticky realizována, každou cenu ihned ve formě úprav náročném období, kdy se školy musí ale aby posloužila jako inspirace pro ŠVP, ale plně postačí připravit určitou postupně vyrovnat se složitou situací, ředitele škol k aplikaci promyšlených interní evidenci změn (např. ve wordu je výrazná orientace ředitele školy na postupů a opatření, které povedou ke nebo excelu) ve vzdělávacím obsahu vlastní pedagogický proces naprosto kvalitnímu a efektivnímu vzdělávání jednotlivých vyučovacích předmětů stěžejní podmínkou. Cílem tohoto žáků.dokumentu je tedy poskytnout ředi-telům škol inspiraci a nabídnout jim několik doporučení, s jejichž využi-tím lze reagovat na souvislosti spojené s obnovením prezenčního vzdělávání v novém školním roce, a také podpořit využití některých zkušeností z výuky na dálku realizované během druhé-ho pololetí školního roku 2019/2020. Vzhledem ke značné různorodosti ré vyučovací předměty (např. profi-českých škol a s ohledem na velmi od- lové), případně i v nich jen některá školy, který zná situaci a podmínky zaznamenat a uvést je do souladu Cílem České školní inspekce v žád- v dalším období. V žádném případě Vzdělávání ve druhém pololetí školního roku 2019/2020 bylo výrazně poznamená-no opatřeními souvisejícími s pandemií nemoci covid-19. Po většinu tohoto období byla zakázána osobní přítomnost dětí, žáků a studentů (dále jen „žáci“) ve školách a vzdělávání bylo realizováno distančními metodami. Školy a jejich učitelé toto ná-ročné období většinově zvládli, přestože průběh a pojetí vzdělávání na dálku bylo v různých školách různé. Podrobnosti jsou k dispozici v tematické zprávě Vzdělá-vání na dálku v základních a středních školách, která je ke stažení -zde-. rozvrhu, jiné si vybraly pouze někte-s obsahovými plány pro vzdělávání a ročníků, která poslouží především řediteli školy, pedagogům, žákům a je-jich zákonným zástupcům („dále jen „rodiče“) příslušné změny pochopit a ve vzdělávání je realizovat. Rozsah a podobu této interní evidence by měl určit ředitel školy. Je např. možné vše Mgr. Tomáš Zatloukal, MBA, LL.M.ústřední školní inspektor