333INFO2020INFO2020Mgr. Tomáš Zatloukal, MBA, LL.M.školách byl naproti tomu nejčas- 80 % základních škol a více než nologie ke vzdělávání žáků po ná-těji využíván informační systém 90 % středních škol se současně vratu k běžnému provozu.Bakaláři a mezi využívané plat- snažilo distančním způsobem sez- formy patřil také Microsoft Teams. namovat žáky s učivem novým. To Na více než polovině základních však mohlo být velmi komplikující a středních škol byla používána pro samotné žáky a zejména pro stejná platforma všemi učiteli, na jejich rodiny. Hlavním cílem dis-více než 40 % základních a střed- tančního vzdělávání bylo udržet zjišťovala informace o fungování ních škol bylo používáno platforem u žáků návyky spojené se škol- mateřských škol, kdy 95 % z nich více. Polovina základních a více než 60 % středních škol se během distančního vzdělávání snažilo pokračovat ve výuce podle tema-tických plánů jednotlivých učitelů, znam zpětné vazby v rámci výuky v souladu se školním vzdělávacím na dálku, než je tomu v běžném programem. Praxe určení kon- vzdělávání. Většina škol svým žá-krétních tematických priorit, na kům během distančního vzdělá-něž se škola v distančním vzdělá- vání poskytovala zpětnou vazbu, vání soustředila, tak nebyla bohu- a to zpravidla motivačně a forma- tomto místě znovu poděkoval žel úplně běžná, jakkoli by to bylo tivně orientovanou. Některé školy všem ředitelům škol a učitelům, právě v této situaci žádoucí. Pozi- úkoly plněné distančním způ- kteří se i v náročném období pan-tivním zjištěním je, že prakticky sobem standardně známkovaly. demie spojené s novým typem všechny základní a střední školy Současně však existovaly nemalé koronaviru snažili naplnit své ná-se soustředily na procvičování podíly škol, jejichž učitelé žákům ročné poslání a potvrdili, že český a opakování učiva, které bylo již úkoly pouze zadávali, aniž by vzdělávací systém disponuje vel-dříve probráno, ovšem více než s žáky následně jakýmkoli způso- kým množstvím kvalitních peda-ní prací, nikoli nutnost probrat zůstalo po většinu období nouzo-distančním způsobem co nejvíce vého stavu uzavřeno, ale i tak se učiva podle školního vzdělávacího mateřské školy většinově snažily programu. Obecně se ukázal ještě větší vý-bem komunikovali o jejich plnění. gogů, kteří jsou za všech možných Takový přístup samozřejmě není okolností připraveni udělat pro možné považovat za vhodný. Před pandemií covid-19 vzdělá-vala většina učitelů své žáky čas-to pomocí digitálních technologií jen na necelé pětině základních a středních škol. Práce pro učitele v nových podmínkách distančního gie a hodně zdraví přejevzdělávání je i proto hodnocena jako náročnější, učitelé však byli ochotni reagovat na výzvy, které nové podmínky přinesly. Pozitiv-ně je pak potřeba hodnotit ochotu škol více využívat digitální tech-Podrobnosti si můžete přečíst v tematické zprávě, která je k dis-pozici -zde-.Současně Česká školní inspekce dětem poskytovat na dálku ale-spoň nějaké vzdělávací aktivi-ty. Tematickou zprávu mapující segment předškolního vzdělávání během pandemie si můžete přečíst -zde-.V každém případě bych rád na své žáky maximum možného. Po-zitivní zkušenosti i reflexi toho, co se úplně nepodařilo, nepochybně všichni využijeme ve školním roce 2020/2021.Úspěšný celý rok, hodně sil, ener-