22INFO2020| Úvodní slovo ústředního školního inspektoraVážené dámy,vážení pánové,na počátku nového školního roku 2020/2021 vydává Česká zapojila naprostá většina žáků zá- ních záležitostí. Nejsložitější situa- školní inspekce další číslo svého kladních a středních škol, určité ce byla v tomto směru v regio-informačního magazínu.Uplynulé období bylo pro nás všechny poznamenáno opatřeními souvisejícími s pandemií nemoci covid-19. Po vydání zákazu pří-tomnosti žáků ve školách nastala pro český vzdělávací systém zcela mimořádná situace, kdy učitelé museli ze dne na den začít se svý-mi žáky pracovat distančními me-todami a rodiče byli mnohem více než kdykoli předtím vtaženi do vzdělávání svých dětí. I když bylo druhé pololetí uplynulého školního roku pro všechny náročné, školy prokázaly mimořádnou flexibi-litu. Radikálně se proměnila tra-diční podoba výuky, školy musely hledat způsoby, jak budou vzdě-lávání nově organizovat, zjišťovat podmínky žáků pro vzdělávání a reagovat na ně, musely promy-slet, v čem a jak budou žáky na dálku vzdělávat nebo jak je budou hodnotit.Hned začátkem dubna vedla Česká školní inspekce řízené tele-fonické rozhovory s řediteli téměř pěti tisíc škol a diskutovali jsme s nimi vzniklou situaci ze všech možných hledisek.Do distančního vzdělávání se i řadu jiných pracovních či osob-rozdíly však samozřejmě existo- nech s nízkým socioekonomickým valy v rozsahu a způsobu jejich statusem a zejména ve vylouče-zapojení. Bez on-line komuni- ných lokalitách. Velmi pozitiv-kace se školou bylo 11 % žáků ním faktem však je, že i v těchto neúplných základních škol a 16 % územích se školy snažily distanční žáků úplných základních škol. vzdělávání žáků nějakým způso- V případě středních škol byly větší bem realizovat a hledat cesty, jak problémy zaznamenány v oborech jim úkoly předat či zpřístupnit vzdělání ukončených závěrečnou a jak s nimi komunikovat. zkouškou, u nichž se on-line ko-munikaci nedařilo navázat s více než pětinou žáků. Pozitivní je, že i většinu žáků bez on-line komu-nikace se školám dařilo do vzdě-lávání na dálku zapojit. I přesto však zůstalo zhruba 9 500 žáků základních a středních škol, s ni-miž se komunikaci nedařilo navá-zat žádným způsobem, a šlo tedy o žáky, jejichž vzdělávání nebylo v době zákazu fyzické přítomnos-ti žáků ve školách ze strany školy žádným způsobem realizováno. Hlavní příčinou absence on-line komunikace některých žáků bylo buď chybějící ICT vybavení, nebo nedostatečné připojení k inter-netu. Významným faktorem pak byla také nízká motivace někte-rých žáků ke vzdělávání nebo niž-ší podpora ze strany jejich rodi-čů, kteří samozřejmě museli řešit Pro komunikaci s rodiči a žáky byly využívány různé platformy. Na prvním stupni základních škol se nejčastěji jednalo o WhatsApp, Skype a Facebook, na druhém stupni k nim ještě přibyli Bakaláři a Google Classroom. Na středních