Česká školní inspekce Rozvoj sociální gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1471/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 30/33 Příloha 1 – Doplňující charakteristiky šetření Struktura výběrového souboru škol a jejich žáků pro zjišťování dosažené úrovně sledovaných (vybraných) aspektů sociální gramotnosti žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ je pro zvolené ukazatele uvedena v tabulce č. 9. V případě žáků 2. ročníku SŠ byla v hodnocení využita struktura vymezující šest skupin oborů vzdělání, kdy dílčí obory byly do jednotlivých skupin zařazeny s využitím metodického postupu tvořeného dvěma kroky: V prvním kroku byly vymezeny dvě skupiny oborů v návaznosti na kategorie dosaženého vzdělání podle Klasifikace kmenových oborů vzdělání, a to obory kategorie K (gymnázium) a obory kategorií H a E (střední vzdělání s výučním listem). Ve druhém kroku byly maturitní obory kategorií L a M podle Klasifikace kmenových oborů vzdělání zařazeny do jedné ze čtyř skupin oborů označených jako: (a) přírodovědné; (b) technické; (c) společenskovědní; a (d) umělecké. Zařazení maturitních oborů kategorií L a M do čtyř vymezených skupin oborů bylo provedeno ve dvou krocích. V prvním kroku šlo o hierarchické shlukování oborů na základě podobnosti struktury jejich rámcového rozvržení obsahu vzdělávání podle RVP daného oboru. Ve druhém kroku byla výsledná podoba vymezených skupin oborů posuzována podrobněji s ohledem na celkové zaměření oboru, přičemž v odůvodněných případech došlo k reklasifikaci „hraničních“ oborů vzdělání mezi definovanými skupinami. Tabulka č. 9 Počty škol a žáků ve vzorku pro zjišťování dosažené úrovně sociální gramotnosti žáků v 9. ročníku ZŠ a ve 2. ročníku SŠ 9. ročník ZŠ 2. ročník SŠ Počet škol Počet žáků (z toho žáci se SVP) Počet škol Počet žáků (z toho žáci se SVP) Struktura podle skupin oborů vzdělávání Obory K – gymnázium - - 45 2 615 (31) Obory L a M – přírodovědné - - 10 288 (13) Obory L a M – technické - - 49 1 892 (95) Obory L a M – společenskovědní - - 58 1 994 (66) Obory L a M – umělecké - - 9 184 (11) Obory H a E - - 18 924 (86) Struktura podle zřizovatele Veřejný 149 4 695 (335) 107 6 725 (272) Neveřejný 4 63 (17) 38 1 172 (30) Struktura podle velikosti školy 1. tercil škol 51 725 (56) 48 1 232 (49) 2. tercil škol 51 1 464 (111) 49 2 570 (79) 3. tercil škol 51 2 569 (185) 48 4 095 (174) Pozn.: V případě struktury vzorku podle skupin oborů vzdělávání je součet škol vyšší, než je celkový počet škol, a to z toho důvodu, že jedné škole mohl být přiřazen vyšší počet skupin oborů vzdělávání v návaznosti na klasifikaci dílčích oborů školy.