Česká školní inspekce Rozvoj sociální gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1471/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 26/33 Tabulka č. 8 Srovnání zjištění ze sledování a hodnocení rozvoje sociální gramotnosti žáků ve školním roce 2015/2016 a 2017/2018 Školní rok 2015/2016 Školní rok 2017/2018 Důležitost sociální gramotnosti žáků v rámci ŠVP byla Hodnocení hodnocena na stejné úrovni jako důležitost ostatních gramotnosti žáků v rámci ŠVP přineslo oblastí rozvíjených dovedností. důležitosti sociální stejná zjištění. Nejčastěji využívané formy realizace výuky vztahující se k rozvoji sociální gramotnosti žáků zahrnují zařazení relevantních témat do učebních plánů jednotlivých předmětů, respektive realizaci mimoškolních akcí a projektové výuky cílených také do oblasti rozvoje sociální gramotnosti žáků. Typickým znakem realizace výuky vztahující se k rozvoji sociální gramotnosti žáků je využití kombinace různých forem výuky. Hodnocení využívaných forem realizace výuky vztahující se k rozvoji sociální gramotnosti žáků přineslo stejná zjištění. Učitelé vyjadřovali spíše váhavý souhlas s tvrzením, že učitelé mají pro rozvoj sociální gramotnosti žáků dostatek dovedností, vědomostí a didaktických prostředků. Zároveň přibližně 30 % učitelů nesouhlasilo s tím, že by učitelé ve svých předmětech sledovali a pravidelně vyhodnocovali rozvoj sociální gramotnosti svých žáků. Hodnocení postojů učitelů k dostatku dovedností, vědomostí a didaktických prostředků učitelů pro rozvoj sociální gramotnosti žáků a pro praxi sledování a hodnocení rozvoje sociální gramotnosti žáků přineslo stejná zjištění. Učitelé (74 %) souhlasili většinově s tím, že rodiče očekávají působení školy na rozvoj sociální gramotnosti žáků, výrazně méně učitelů (50 %) však souhlasilo také s tím, že by je rodiče v tomto působení podporovali. V tomto ohledu byl pozorován nesoulad v chování rodičů. Hodnocení očekávání a podpory rodičů škole v jejím působení na rozvoj sociální gramotnosti žáků přineslo stejná zjištění. Za hlavní překážku účinnějšího rozvoje sociální gramotnosti žáků považovali učitelé nedostatek času ve výuce, dále pak podporu ze strany rodičů žáků a nedostatek didaktických návodů pro začlenění témat rozvoje sociální gramotnosti žáků do výuky. Téměř dvě pětiny učitelů považovaly za nedostatečnou také nabídku DVPP vztahující se k rozvoji sociální gramotnosti žáků. Hodnocení hlavních překážek a výzev rozvoje sociální gramotnosti žáků přineslo stejná zjištění. Tematická zpráva vytvořila klasifikaci jevů vztahujících se k rozvoji sociální gramotnosti žáků podle četnosti jejich výskytu v hospitovaných hodinách. Explicitně byl Hodnocení výskytu jevů vztahujících se zdůrazněn nízký výskyt jevů pro poznání lživé k rozvoji sociální gramotnosti žáků a manipulativní komunikace. Identifikováno také bylo přineslo stejná zjištění. lepší využití častěji se vyskytujících jevů a naopak horší využití méně často se vyskytujících jevů. Žáci se v hodinách výuky často setkávali s různou formou diskuse, naopak méně častá byla jejich práce Tato oblast nebyla v šetřeních sledována. ve skupinách.