Česká školní inspekce Rozvoj sociální gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1471/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 24/33 5 Vybrané aspekty rozvoje sociální gramotnosti Pro možnost formulace realistických doporučení ke zlepšení podmínek rozvoje sociální gramotnosti žáků je důležité poznání hlavních překážek rozvoje sociální gramotnosti žáků pohledem ředitelů škol a učitelů. Druhým významným podkladem je posouzení vybraných souvisejících znaků škol s vyšší a nižší průměrnou úspěšností dosaženou jejich žáky v testu dosažené úrovně sledovaných aspektů sociální gramotnosti. Ve snaze zohlednit v doporučeních vývoj rozvoje sociální gramotnosti ve školách jsou zjištění prezentovaná v této tematické zprávě srovnány se zjištěními obdobně koncipovaného šetření, které probíhalo ve školním roce 2015/2016. 5.1 Překážky rozvoje sociální gramotnosti Ředitelé škol, stejně jako učitelé základních i středních škol, považují za nejvýznamnější překážku účinnějšího rozvoje sociální gramotnosti žáků nedostatek času ve výuce, a to především v kontextu celkové přetíženosti vzdělávacího obsahu RVP či ŠVP (viz graf č. 16). Další překážky byly vnímány méně často, přičemž ředitelé škol o něco častěji uváděli nedostatečnou podporu školy v rozvoji sociální gramotnosti žáků ze strany rodičů žáků, případně celé společnosti, zatímco učitelé kladli vyšší důraz na nedostatečnou nabídku didaktických návodů, jak lépe promítnout témata sociální gramotnosti do vlastního výukového procesu. Vedle překážek uvedených v grafu č. 16 byly za bariéry účinnějšího rozvoje sociální gramotnosti žáků označeny také závislost žáků na komunikačních technologiích a vysoká administrativní náročnost práce učitele. Graf č. 16 Nejvýznamnější překážky účinnějšího rozvoje sociální gramotnosti žáků (podíl odpovídajících učitelů a ředitelů školy) Doplňující zjištění naznačují existenci některých vazeb spojených s výběrem hlavních překážek rozvoje sociální gramotnosti žáků. Učitelé s nižší důvěrou ve svou dostatečnou vybavenost dovednostmi, vědomostmi a didaktickými prostředky v oblasti rozvoje sociální gramotnosti žáků častěji považují právě nedostačující dovednosti učitelů a nedostatek didaktických návodů za hlavní překážky účinnějšího rozvoje sociální gramotnosti žáků. Podobně učitelé kritizující nedostatečnost existující nabídky DVPP se vztahem k rozvoji sociální gramotnosti žáků považují za hlavní překážky jejího rozvoje nedostatečné dovednosti učitelů a nedostatek didaktických návodů, kterých by se jim právě formou DVPP mělo dostat. Konečně učitelé, kteří pociťují nedostatečnou podporu snažení školy ze strany rodičů žáků, častěji spatřují hlavní překážku rozvoje sociální gramotnosti žáků právě v malé podpoře ze strany rodičů. Není bez 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %nedostatek školicích příležitostí v rámci DVPP pro získánídovedností učitelů pro rozvoj sociální gramonosti ve výucenedostatek didaktických návodů pro implementaci rozvojesociální gramotnosti do výuky vzdělávacích předmětůnedostačující dovednosti učitelů pro účinný rozvoj sociálnígramotnosti žáků ve výucenedostatečná podpora úsilí školy o rozvoj sociální gramotnostižáků ze strany rodičů/společnostinevnímána žádná zásadní překážka účinnějšího rozvoje sociálnígramotnostinedostatek času ve výuce pro obsahovou přetíženost RVP/ŠVPučitelé ZŠučitelé SŠředitelé