Česká školní inspekce Rozvoj sociální gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1471/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 22/33 Zároveň je však potřeba poznamenat, že v uváděných modelech hodnocené charakteristiky žáků a jejich škol vysvětlují jen část rozdílů v dosažené úspěšnosti žáků v testu, což ukazuje na existenci dalších, silnějších charakteristik (v tomto zjišťování nesledovaných), ať na úrovni žáka, výuky, či školy. Platí to především pro hodnocení žáků 9. ročníku ZŠ; v případě žáků 2. ročníku SŠ se významněji uplatňuje diferenciace výsledků ve vazbě na studovaný obor žáka. 4.4 Porovnání úspěšnosti žáků ZŠ a SŠ v otázkách testu To, že žáci 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ řešili stejný test, umožňuje porovnat jejich úspěšnost 17při řešení jednotlivých otázek. Graf č. 15 zachycuje srovnání rozdílů v průměrné úspěšnosti 18žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ v jednotlivých otázkách testu. Ve většině otázek (92 % otázek) dosáhli vyšší úspěšnosti žáci 2. ročníku SŠ, pouze v osmi otázkách však dosáhli vyšší úspěšnosti žáci 9. ročníku ZŠ – tyto otázky se dotýkaly především témat vztahujících se k občanským kompetencím žáků. Pro žáky 9. ročníku ZŠ i 2. ročníku SŠ se ukázaly být nejsnadnější i nejvíce obtížné obdobné otázky. Nejvyšší úspěšnosti dosahovali žáci při řešení otázek, které po nich vyžadovaly znalosti konkrétních konceptů a skutečností, respektive dovednosti pro řešení předložených situací. Ilustruje to následující příklad tří otázek, v nichž žáci dosáhli nejvyšší úspěšnosti pohybující se nad 90 % správně odpovídajících žáků. OT_1. Seřaďte naše prezidenty od roku 1918 do dnešní doby do pořadí, ve kterém po sobě následovali. OT_1: poslední prezident (…) OT_2. Jirkův bratr si už dlouho ve společném pokoji pouští nahlas hudbu, která se Jirkovi nelíbí. Jirka si to ale nechce s bratrem rozházet. Jak by měl situaci nejlépe řešit? Pustit si nahlas také nějakou hudbu, aby bratr viděl, jaké to je, když někdo nebere ohledy na to, co je ostatním nepříjemné. Neříct nic, aby se bratr nenaštval, a počkat, až ho poslouchání hudby přestane bavit; do té doby být jinde než v jejich společném pokoji. Pohrozit bratrovi, že jestli s obtěžováním hudbou nepřestane, postěžuje si na něj školní psycholožce. Počkat, až bratr nebude v pokoji, a schovat mu napájecí šňůru k přehrávači. Říct bratrovi, že ví, že má takovou hudbu rád, ale že ho ruší, a požádat ho, aby si ji pouštěl tak, aby ho nerušila – třeba do sluchátek. OT_3. Přiřaďte k jednotlivým popisům jejich správná označení. rasismus diskriminace vlastenectví antisemitismus nacionalismus OT_3. nesnášenlivost vůči příslušníkům jiné rasy (…) Naopak největší problémy žákům působily otázky, které vyžadovaly žákovo porozumění obsahu delšího komunikačního sdělení či rozpoznání podstaty manipulativního sdělení. 19Zároveň byly pro žáky více obtížné ty otázky, které vyžadovaly aktivování dovedností pro řešení konkrétních situací mezilidské komunikace a interakce a naopak pro ně byly méně obtížné otázky vyžadující znalosti vybraných konceptů a pojmů vztahujících se k tématům relevantním ke sledovaným aspektům sociální gramotnosti žáků. 17 Obsah testu byl vymezen relevantními výstupy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 18 Protože do výběrového souboru žáků 9. ročníku ZŠ nebyli zařazeni žáci víceletých gymnázií, jsou pro účely srovnání z výběrového souboru žáků 2. ročníku SŠ vyřazeni žáci šestiletých a osmiletých gymnázií. 19 Obdobné zjištění přineslo šetření zaměřené na průběh mediální výchovy a dosaženou úroveň vybraných aspektů mediální gramotnosti ve školním roce 2017/2018 (tematická zpráva dostupná na www.csicr.cz).