Česká školní inspekce Rozvoj sociální gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1471/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 19/33 Graf č. 10 Rozložení výsledků žáků 2. ročníku SŠ podle oboru vzdělání a podle celkové úspěšnosti Zřizovatel školy Rozdíly v průměrné úspěšnosti žáků vzhledem k typu zřizovatele školy jsou zachyceny v grafu č. 11. Žáci neveřejných (tj. soukromých a církevních) škol dosáhli ve zjišťování dosažené úrovně vybraných aspektů sociální gramotnosti o něco málo vyšší průměrné úspěšnosti než žáci veřejných škol , a to jak v případě žáků 9. ročníku ZŠ (o 1 p.b.), tak v případě žáků 2. ročníku 14SŠ (o necelých 5 p.b.). Rozdíly ve výsledcích žáků obou typů zřizovatelů škol jsou však poměrně malé a v případě středních škol jsou do značné míry ovlivněny odlišnou strukturou skupin oborů vzdělání, které žáci studují. Graf č. 11 Průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ vzhledem k typu zřizovatele školy Velikost školy V případě žáků 9. ročníku ZŠ nehrála velikost školy, kterou navštěvují, zásadnější roli pro vysvětlení rozdílů v dosažené úrovni sledovaných aspektů sociální gramotnosti – rozdíly ve výsledcích žáků tří tercilů velikosti školy jsou minimální (viz graf č. 12). V případě žáků 2. ročníku SŠ dosáhli o něco horšího výsledku žáci nejmenších škol. Tento výsledek může 14 Zcela opačně oproti výsledku souběžně realizovaného zjišťování dosažené úrovně žáků v matematické gramotnosti (lépe žáci veřejných škol pro 9. ročník ZŠ i 2. ročník SŠ) i čtenářské gramotnosti (lépe žáci veřejných škol pro 2. ročník SŠ). Tematické zprávy z těchto zjišťování jsou k dispozici na www.csicr.cz. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 % 100 %obory H a Eobory L a M – společenskovědníobory L a M – technickéobory L a M – uměleckéobory L a M – přírodovědné obory K – gymnázium0–20 %21–40 %41–60 %61–80 %81–100 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %veřejnýneveřejný9. ročník ZŠ2. ročník SŠ