Česká školní inspekce Rozvoj sociální gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1471/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 18/33 Graf č. 9 Rozložení počtu žáků 2. ročníku SŠ oboru gymnázium a ostatních oborů podle celkové úspěšnosti v pásmech po 10 % Rozdíl v průměrné úspěšnosti žáků gymnázií a žáků ostatních skupin oborů vzdělání je patrný i z podrobnějšího členění ostatních skupin oborů (viz tabulka č. 7). Rozdíl průměrné úspěšnosti žáků čtyř typů negymnaziálních maturitních oborů je však poměrně malý, přičemž v případě technických maturitních oborů se může projevovat nižší orientace výuky na společenskovědní vzdělávací obory a vzdělávací oblasti. Výrazně nejnižší průměrnou úspěšnost pak zaznamenali žáci nematuritních oborů. Z rozložení podílů žáků podle dosažené úspěšnosti je patrné, že v případě všech maturitních skupin oborů vzdělání dosáhla alespoň polovina žáků úspěšnosti nad 60 %, což ovšem bohužel neplatí v případě žáků nematuritních oborů vzdělání (viz graf č. 10). Tabulka č. 7 Průměrná úspěšnost žáků 2. ročníku SŠ podle skupin oboru vzdělání Skupiny oborů vzdělání Průměrná úspěšnost Obory K – gymnázium 71,3 % Obory L a M – přírodovědné 62,7 % Obory L a M – společenskovědní 61,4 % Obory L a M – umělecké 61,3 % Obory L a M – technické 59,5 % Obory H a E 46,9 % 0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %35 %40 %45 %20 %a méně21–30 %31–40 %41–50 %51–60 %61–70 %71–80 %81–90 % 91–100 %podíl žákůúspěšnost v testu žáci oboru gymnáziumžáci ostatních oborů