Česká školní inspekce Rozvoj sociální gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1471/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 17/33 který činí 4,0 p.b. ve prospěch dívek, je ještě větší než u žáků 9. ročníku ZŠ. V případě středních škol je ovšem vliv pohlaví částečně podmíněn odlišnou strukturou oborů studovaných dívkami a chlapci . 13Graf č. 8 Rozložení podílů žáků 2. ročníku SŠ podle celkové úspěšnosti a podle pohlaví Studovaný obor žáka Hodnocení rozdílů ve výsledcích žáků ve zjišťování dosažené úrovně vybraných aspektů sociální gramotnosti podle studovaného oboru je pochopitelně relevantní pouze pro žáky 2. ročníku SŠ. Porovnání výsledků žáků gymnázií a ostatních maturitních oborů potvrzuje očekávaný poznatek, že žáci gymnázií dosahují ve srovnání s žáky všech ostatních oborů vyšší průměrné úspěšnosti, poněkud překvapivá je ovšem velikost rozdílu (více než 13 p.b.). Žáci gymnázií mají výrazně vyšší úspěšnost v pásmu nad 70 %, žáci negymnaziálních oborů pak výrazně převládají v oblasti úspěšnosti pod 60 % (viz graf č. 9). 13 Například častější zastoupení chlapců v nematuritních oborech, přičemž žáci těchto oborů vykazují nižší dosaženou úroveň sociální gramotnosti. 0,0 %0,5 %1,0 %1,5 %2,0 %2,5 %3,0 %3,5 %4,0 %4,5 %048 12 16 21 25 29 33 37 41 45 49 54 58 62 66 70 74 78 82 87 91 95 99podíl žákůúspěšnost v testu (%)chlapcidívky