Česká školní inspekce Rozvoj sociální gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1471/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 16/33 Graf č. 6 Rozložení výsledků žáků 2. ročníku SŠ podle celkové úspěšnosti v testu 4.3 Výsledky žáků ve zjišťování dosažené úrovně sociální gramotnosti podle vybraných charakteristik žáků a jejich školy Podoba výběrového zjišťování dosažené úrovně vybraných aspektů sociální gramotnosti žáků umožňuje mimo jiné vyhodnotit rozdíly ve výsledcích podle vybraných charakteristik žáků a jimi navštěvovaných škol. Pohlaví žáka Celkové rozložení úspěšnosti žáků 9. ročníku ZŠ při řešení zadaných úloh z oblasti vybraných aspektů sociální gramotnosti ukazuje poměrně značné rozdíly mezi dosaženými výsledky dívek a chlapců – chlapci jsou častěji zastoupeni v kategoriích nižší dosažené úspěšnosti a dívky v kategoriích vyšší dosažené úspěšnosti (viz graf č. 7). Potvrzuje to také rozdíl průměrné úspěšnosti dívek a chlapců, který činí 3,0 p.b. ve prospěch dívek. Tento fakt je v souladu s poměrně často pozorovanou vyšší úspěšností dívek ve zjišťováních zaměřených na společenskovědně orientované vzdělávací oblasti či gramotnosti, k nimž dívky vykazují (alespoň optikou použitých testů) lepší předpoklady. Graf č. 7 Rozložení podílů žáků 9. ročníku ZŠ podle celkové úspěšnosti a podle pohlaví Celkové rozložení úspěšnosti žáků 2. ročníku SŠ při řešení zadaných úloh z oblasti vybraných aspektů sociální gramotnosti také dokládá lepší výsledky dosažené dívkami, neboť rozdíly v zastoupení chlapců v kategoriích nižší dosažené úspěšnosti a dívek v kategoriích vyšší dosažené úspěšnosti jsou i v tomto případě zřetelné (viz graf č. 8). Rozdíl průměrné úspěšnosti, 5 %34 %52 %8 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %20 % a méně21–40 %41–60 %61–80 %81–100 %0,0 %0,5 %1,0 %1,5 %2,0 %2,5 %3,0 %3,5 %4,0 %048 12 16 21 25 29 33 37 41 45 49 54 58 62 66 70 74 78 82 87 91 95 99podíl žákůúspěšnost v testu (%)chlapcidívky