Česká školní inspekce Rozvoj sociální gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1471/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 15/33 o účasti žáka se SVP a typu jím řešeného testu bylo na řediteli školy). Tabulka č. 6 zachycuje počty žáků řešících základní a přizpůsobenou verzi testu. Další hodnocení je založeno na výsledcích všech žáků s tím, že výsledek žáků se SVP je na vybraných místech uveden zvlášť. Tabulka č. 6 Počty žáků řešících jednotlivé typy testů Typ šetření 9. ročník ZŠ 2. ročník SŠ Základní verze testu 4 549 7 656 Přizpůsobený test pro žáky se SVP 209 241 4.2 Výsledky žáků ve zjišťování dosažené úrovně sociální gramotnosti Průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ v testu dosáhla 54 %, což indikuje horší než očekávaný výsledek . Úspěšnost žáků se SVP byla o 7 p.b. nižší (47 % základní verze testu, 48 % 1011zkrácená verze testu). Z rozdělení žáků podle celkové úspěšnosti (viz graf č. 5) je patrné, že přibližně desetina žáků (12 %) dosáhla slabého výsledku, tj. vyřešila správně méně než dvě pětiny otázek v testu. Více než tři pětiny otázek, tj. výsledek odpovídající očekávání, správně vyřešila třetina žáků 9. ročníku ZŠ. Výborného výsledku, tj. více než čtyř pětin správně vyřešených otázek, dosáhlo jen 1 % žáků. Graf č. 5 Rozložení výsledků žáků 9. ročníku ZŠ podle celkové úspěšnosti v testu Průměrná úspěšnost žáků 2. ročníku SŠ v testu byla 63 %, což je o 9 p.b. lepší výsledek než průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ . Úspěšnost žáků se SVP byla i v případě žáků 122. ročníku SŠ nižší (56 %) a shodná jak pro žáky řešící základní verzi testu, tak pro žáky řešící zkrácenou verzi testu. Rozdělení žáků podle celkové úspěšnosti (viz graf č. 6) ukazuje, že jen malá skupina žáků (5 %) dosáhla slabého výsledku v testu, tj. vyřešila správně méně než dvě pětiny otázek. Naproti tomu tři pětiny žáků (60 %) vyřešily správně více než tři pětiny otázek. Zároveň necelá desetina žáků (8 %) dosáhla výborného výsledku, tj. více než čtyř pětin správně vyřešených otázek. 10 Jak již bylo uvedeno, na základě expertního posouzení byla minimální hranice úspěšnosti v testu stanovena na 60 %. 11 Pravděpodobně se na tom podílelo množství textu v úlohách. 12 Protože do výběrového souboru žáků 9. ročníku ZŠ nejsou zařazeni žáci víceletých gymnázií, je přesnější za účelem srovnání z výběrového souboru žáků 2. ročníku SŠ vyřadit žáky šestiletých a osmiletých gymnázií. Pak rozdíl mezi oběma ročníky činí 7 p.b. ve prospěch žáků středních škol. 12 %56 %32 %1 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %20 % a méně21–40 %41–60 %61–80 %81–100 %