Česká školní inspekce Rozvoj sociální gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1471/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 14/33 učitelů v oblasti dovedností spojených s rozvojem a hodnocením sociální gramotnosti žáků, neboť učitelé, kteří jsou si vědomi deficitu v této oblasti, neprovádějí takové činnosti vědomě. Graf č. 4 Sledování a hodnocení rozvoje sociální gramotnosti žáků (podíl odpovídajících ředitelů škol) 4 Dosažená úroveň sociální gramotnosti žáků Úroveň sociální gramotnosti žáků je ze své podstaty jen obtížně ověřovatelná didaktickým testem – prvky sociální gramotnosti se relevantněji projevují v chování a postojích žáků. Přesto je možné sledovat a hodnotit u žáků alespoň obecnější dovednosti a podpůrné znalosti související s vybranými aspekty sociální gramotnosti (v mezích příslušných rámcových vzdělávacích programů). Důraz je přitom kladen na schopnost využívat poznatky vztahující se k sociální gramotnosti v modelových situacích. Takové využití předpokládá dostatečnou úroveň relevantních klíčových kompetencí. V rámci připravených úloh byla přitom specifická pozornost věnována především: vazbám ke kompetenci sociální a personální (např. znalosti a dovednosti týkající se nauky o lidském chování a etiky, chování respektující práva druhých osob, predikce chování druhých osob a další), vazbám ke kompetenci komunikativní (např. identifikace vhodného způsobu komunikace v potenciálně konfliktních situacích s respektováním možných vztahových problémů, v situacích vyžadujících spolupráci a další), vazbám ke kompetenci občanské (např. pravidla demokracie, orientace v politicko- -správním systému České republiky a další). S ohledem na relativně úzké zaměření řešených úloh je třeba interpretovat zjištění o dosažené úrovni sociální gramotnosti žáků pouze ve vztahu k těmto dílčím sledovaným aspektům sociální gramotnosti. 4.1 Základní charakteristika testu Pro hodnocení dosažené úrovně ve vybraných aspektech sociální gramotnosti žáků byl využit test zadávaný prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET. Test byl shodný pro žáky 9. ročníku ZŠ i 2. ročníku SŠ a obsahoval celkem 45 úloh dále členěných na 97 otázek. Vedle toho byla připravena zkrácená verze testu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (dále i „SVP“), kteří na řešení měli k dispozici stejný čas jako žáci řešící základní verzi testu (ne všichni žáci se SVP řešili přizpůsobenou verzi testu – rozhodnutí 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %Třídní učitelé sledují, pravidelně vyhodnocujía hodnotí rozvoj sociální gramotnosti žáků.Učitelé ve svých předmětech sledují, vyhodnocují a hodnotívedle předmětového pokroku i rozvoj sociální gramotnostižáků.rozhodně nespíše nespíše anorozhodně ano