Česká školní inspekce Rozvoj sociální gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1471/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 12/33 Tabulka č. 4 Výskyt (podíl hospitovaných hodin) a úroveň zvládnutí (průměrná hodnota čtyřbodové škály) jevů (indikátorů) se vztahem k rozvoji sociální gramotnosti žáků – oblast spolupráce a soutěživosti žáků Indikátor – oblast spolupráce a soutěživosti žáků Výskyt Úroveň zvládnutí Žáci používají základní individuální a sociální dovednosti pro práci v týmu. 46 % 3,3 Žáci plní různé týmové a pracovní role tak, aby přispěli skupině. 44 % 3,3 Žáci posoudí v konkrétní situaci, zda je výhodné použít kooperaci, nebo jinou strategii dosažení cíle. 25 % 2,9 Žáci poznávají svůj vztah k soutěži – jak reagují a jednají, co jim brání zvládat situaci soutěže, konkurence, trénují odolnost, respektují etická pravidla. 20 % 3,2 Žáci popíší výhody a úskalí kooperace. 16 % 2,9 Pozn.: Vyšší hodnoty škály jsou spojeny s vyšší úrovní zvládnutí daného jevu. Jevy z oblasti interakce a vztahů s druhými osobami lze na základě získaných pozorování také rozdělit na dva typy. První typ, častější a hodnocený na vyšší úrovni zvládnutí, je spojený především s chováním a vztahy ve třídě. Druhý typ jevů se v hospitovaných hodinách vyskytoval méně často a vykazoval nižší úroveň zvládnutí – společným znakem těchto jevů byl požadavek na dovednosti žáků vysvětlovat jevy a jejich schopnost vyvozovat souvislosti. I v tomto případě je tedy druhý typ jevů charakteristický náročnějšími požadavky na dovednosti žáků. Vyšší úroveň zvládnutí jevů v oblasti interakce a vztahů s druhými osobami byla zaznamenána v hospitovaných hodinách na středních školách, kde byla výuka vedena aprobovanými učiteli a učiteli s delší praxí. Hospitovaný předmět neměl na získaná zjištění žádný vliv.