Česká školní inspekce Rozvoj sociální gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1471/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 10/33 Graf č. 3 Postoje rodičů k působení školy v oblasti rozvoje sociální gramotnosti žáků pohledem učitelů (podíl odpovídajících učitelů) K výzvám stojícím před školami lze tedy přičíst i nutnost otevřenější a efektivnější spolupráce s rodiči žáků, přičemž základním předpokladem k jejímu navázání je zjevná a dostatečná kompetentnost učitelů v oblasti rozvoje sociální gramotnosti žáků. 3.3 Jevy vztahující se k rozvoji sociální gramotnosti žáků ve výuce Vzhledem k průřezovému charakteru rozvoje sociální gramotnosti žáků napříč vzdělávacími obory a vzdělávacími oblastmi je přirozené sledovat a hodnotit výskyt a kvalitu jevů (činností žáka a učitele), které úzce souvisejí s rozvojem sociální gramotnosti žáků, ve výuce v její plné šíři . Za tímto účelem bylo hodnoceno celkem 22 jevů (činností žáků a učitelů) – indikátorů , 78a to prostřednictvím přímého pozorování v hospitovaných hodinách. Indikátory přitom byly rozděleny do čtyř oblastí: komunikace, spolupráce a soutěživost žáků, poznávání lidí a interakčních prvků, vztahy mezi lidmi. S ohledem na průřezový charakter rozvoje sociální gramotnosti žáků byla předmětová struktura hospitovaných hodin různorodá. Nejčastěji v ní byly zastoupeny společenskovědní a výchovné předměty (29 %), dále pak matematika a přírodovědné předměty (26 %), český jazyk (18 %), cizí jazyk (15 %) a odborné předměty na středních školách (12 %). Necelé čtyři pětiny navštívených hodin (79 %) byly vedeny aprobovaným učitelem a necelé tři čtvrtiny hodin 9(74 %) učitelem s délkou praxe delší než 10 let. 7 Rozšířeným omylem je přesvědčení, že rozvoji sociální gramotnosti jsou „vyhrazeny“ pouze společenskovědní předměty jako Výchova k občanství, Základy společenských věd apod. 8 Indikátory byly formulovány Českou školní inspekcí jako součást metodiky pro sledování a hodnocení rozvoje sociální gramotnosti. 9 Nadpředmětový charakter sociální gramotnosti nevytváří tak silný tlak na aprobovanost učitelů hospitovaných hodin, proto se z pohledu rozvoje sociální gramotnosti nejedná o tak negativní zjištění jako u jiných, předmětově více orientovaných gramotností (čtenářská, matematická, přírodovědná). Přesto, jak je dále uvedeno, má aprobovanost vztah k vyšší četnosti a kvalitě sledovaných jevů souvisejících s rozvojem sociální gramotnosti žáků. Je to další důkaz toho, že aprobovanost má na kvalitu vzdělávání větší vliv a dopad než prostá kvalifikovanost podle zákona o pedagogických pracovnících. 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %Rodiče očekávají od školy cílené působení na žákys cílem rozvoje sociální gramotnosti žáků.Rodiče vyjadřují škole podporu v působení na žákys cílem rozvíjet jejich sociální gramotnost.rozhodně nespíše nespíše anorozhodně ano