Česká školní inspekce Rozvoj sociální gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1471/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 8/33 Graf č. 1 Využívané formy výuky vztahující se k rozvoji sociální gramotnosti žáků (podíl odpovídajících ředitelů škol) Nejčastěji využívané formy realizace výuky vztahující se k rozvoji sociální gramotnosti žáků jsou učiteli považovány také za nejvíce efektivní (viz graf č. 2). Učitelé středních škol a učitelé (muži) častěji za nejefektivnější pro rozvoj sociální gramotnosti považují mimoškolní akce, zatímco učitelé základních škol a učitelky (ženy) preferují spíše projektovou výuku. Délka praxe učitelů ani jejich předmětová specializace preferenci nejefektivnější formy rozvoje sociální gramotnosti neovlivňují. Graf č. 2 Nejvíce efektivní formy výuky vztahující se k rozvoji sociální gramotnosti žáků (podíl odpovídajících učitelů) 3.2 Materiální a personální podmínky, postoje rodičů Rozvoj sociální gramotnosti žáků je úzce provázán s kvalitou materiálních a personálních podmínek vzdělávání. Upozornit je potřeba na skutečnost, že více než desetina ředitelů škol (12 %) a více než pětina učitelů (23 %) uvedla, že učitelé nemají pro rozvoj sociální gramotnosti žáků dostatek dovedností, vědomostí a didaktických prostředků, a další dvě třetiny ředitelů 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 %100 %zvýšená hodinová dotace předmětů s nejvíce těsnýmvztahem k rozvoji sociální gramotnostidoplnění učebního plánu o předměty s těsným vztahemk rozvoji sociální gramotnostirealizace externě zajišťovaných akcí v rámci výukypodporujících rozvoj sociální gramotnostirealizace projektové výuky, mezi jejímiž cíli je i rozvojsociální gramotnostizařazení témat podporujících rozvoj sociální gramotnostido výukových plánů jednotlivých předmětůrealizace akcí mimo školu cílených i na rozvoj sociálnígramotnostiZŠSŠ0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 %100 %realizace externě zajišťovaných akcí v rámci výukypodporujících rozvoj sociální gramotnostizvýšená hodinová dotace předmětů s nejvíce těsnýmvztahem k rozvoji sociální gramotnostidoplnění učebního plánu o předměty s těsným vztahemk rozvoji sociální gramotnostirealizace projektové výuky, mezi jejímiž cíli je i rozvojsociální gramotnostizařazení témat podporujících rozvoj sociální gramotnostido výukových plánů jednotlivých předmětůrealizace akcí mimo školu cílených i na rozvoj sociálnígramotnostiZŠSŠ