Česká školní inspekce Rozvoj sociální gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1471/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 2/33 Obsah 1 Úvod ............................................................................................................................... 3 1.1 Cíle tematického šetření ................................................................................................. 3 1.2 Obecné vymezení sociální gramotnosti .......................................................................... 3 1.3 Zdroje informací – typy šetření a jejich základní charakteristika .................................. 4 2 Shrnutí hlavních zjištění .............................................................................................. 5 3 Sociální gramotnost – podmínky a průběh vzdělávání ............................................. 7 3.1 Vnímání významu sociální gramotnosti a způsoby jejího rozvoje ................................. 7 3.2 Materiální a personální podmínky, postoje rodičů ......................................................... 8 3.3 Jevy vztahující se k rozvoji sociální gramotnosti žáků ve výuce ................................. 10 3.4 Hodnocení rozvoje sociální gramotnosti žáků ve výuce .............................................. 13 4 Dosažená úroveň sociální gramotnosti žáků ............................................................ 14 4.1 Základní charakteristika testu ....................................................................................... 14 4.2 Výsledky žáků ve zjišťování dosažené úrovně sociální gramotnosti ........................... 15 4.3 Výsledky žáků ve zjišťování dosažené úrovně sociální gramotnosti podle vybraných charakteristik žáků a jejich školy ................................................................................. 16 4.4 Porovnání úspěšnosti žáků ZŠ a SŠ v otázkách testu ................................................... 22 5 Vybrané aspekty rozvoje sociální gramotnosti ........................................................ 24 5.1 Překážky rozvoje sociální gramotnosti ......................................................................... 24 5.2 Vybrané faktory rozvoje sociální gramotnosti – srovnání škol .................................... 25 5.3 Rozvoj sociální gramotnosti – školní rok 2015/2016 a 2017/2018 .............................. 25 6 Závěry a doporučení................................................................................................... 27 6.1 Závěry ........................................................................................................................... 27 6.2 Doporučení ................................................................................................................... 28 Seznam zkratek ........................................................................................................................ 29 Příloha 1 – Doplňující charakteristiky šetření .......................................................................... 30 Příloha 2 – Sledování rozvoje sociální gramotnosti v minulosti .............................................. 32 Příloha 3 – Odhady regresních modelů .................................................................................... 33