Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 40/44 Příloha 1 – Doplňující charakteristiky šetření Tabulka č. 5 zachycuje pro vybrané ukazatele strukturu vzorku škol a jejich žáků, kteří se účastnili zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ. U žáků 2. ročníku SŠ byla v hodnocení využita struktura vymezující šest skupin oborů vzdělání, kdy dílčí obory vzdělání byly do definovaných skupin zařazeny s využitím metodického postupu skládajícího se ze dvou kroků: V prvním kroku byly vymezeny dvě skupiny oborů v návaznosti na kategorie dosaženého vzdělání podle Klasifikace kmenových oborů vzdělání, a to obory kategorie K (gymnázium) a obory kategorií H a E (střední vzdělání s výučním listem). Ve druhém kroku byly maturitní obory kategorií L a M podle Klasifikace kmenových oborů vzdělání zařazeny do jedné ze čtyř skupin oborů vzdělání označených jako přírodovědné, technické, společenské a umělecké. Zařazení maturitních oborů kategorií L a M do čtyř vymezených skupin oborů bylo provedeno ve dvou krocích. V prvním kroku šlo o hierarchické shlukování oborů na základě podobnosti struktury jejich rámcového rozvržení obsahu vzdělávání podle RVP daného oboru. Ve druhém kroku byla výsledná podoba vymezených skupin oborů posuzována podrobněji s ohledem na celkové zaměření oboru, přičemž v odůvodněných případech došlo k reklasifikaci „hraničních“ oborů vzdělání mezi definovanými skupinami. Tabulka č. 5 Počty škol a žáků ve vzorku pro zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti v 9. ročníku ZŠ a ve 2. ročníku SŠ 9. ročník ZŠ 2. ročník SŠ Počet škol Počet žáků (z toho žáci se SVP) Počet škol Počet žáků (z toho žáci se SVP) Struktura podle skupin oborů vzdělání Obory K – gymnázium - - 47 2 678 (60) Obory L a M – přírodovědné - - 21 696 (46) Obory L a M – technické - - 45 1 747 (56) Obory L a M – společenské - - 55 1 937 (79) Obory L a M – umělecké - - 11 290 (10) Obory H a E - - 19 577 (37) Struktura podle zřizovatele Veřejný 152 4 758 (300) 107 6 836 (238) Neveřejný 5 43 (18) 37 1 089 (50) Struktura podle velikosti školy 1. tercil škol 52 665 (62) 48 1 288 (90) 2. tercil škol 53 1 513 (99) 48 2 456 (97) 3. tercil škol 52 2 623 (157) 48 4 181 (131) Pozn.: V případě struktury vzorku podle skupin oborů vzdělání je součet škol vyšší, než je celkový počet škol, a to z toho důvodu, že jedné škole mohl být přiřazen vyšší počet skupin oborů vzdělání v návaznosti na klasifikaci dílčích oborů školy.