Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 33/44 Graf č. 26 Největší překážky účinnějšího rozvoje matematické gramotnosti žáků (podíl odpovídajících učitelů) 5.2 Vybrané faktory rozvoje matematické gramotnosti žáků – srovnání škol Posouzení vybraných faktorů rozvoje matematické gramotnosti žáků je založeno na porovnání situace 106 škol, které byly navštíveny během tematické prezenční inspekční činnosti a jejichž žáci dosáhli odlišné úspěšnosti v testu matematické gramotnosti (analýza toho, zda školy, jejichž žáci dosáhli vyšší úspěšnosti v testu matematické gramotnosti, vykazují jiné charakteristiky faktorů rozvoje matematické gramotnosti než školy, jejichž žáci dosáhli nižší úspěšnosti). S ohledem na tento záměr bylo 106 základních a středních škol rozděleno na dvě poloviny prostřednictvím srovnání úspěšnosti jejich žáků s mediánem úspěšnosti všech 28základních, respektive středních škol, a faktory rozvoje matematické gramotnosti žáků byly následně hodnoceny pro takto definované dvě kategorie škol . Hodnocení přineslo následující 29zjištění: Nejvýznamnější odlišnosti mezi více a méně úspěšnými školami byly identifikovány pro charakteristiky průběhu výuky. Více úspěšné školy vykazují lepší atmosféru třídy pro rozvoj matematické gramotnosti, jejich žáci častěji řeší náročnější úlohy, jejich učitelé méně často využívají výklad učitele s omezenou interakcí žáků a žáci škol se aktivněji účastní doplňujících aktivit se vztahem k matematické gramotnosti (např. matematický kroužek, soutěže). Rozdíly mezi více a méně úspěšnými školami byly méně významné pro využití aktivizujících metod výuky, metod vyžadujících vzájemné interakce žáků a různorodost využívaných metod/forem výuky, častěji jsou však tyto metody využívány na více úspěšných školách. Zároveň se ukazuje silnější vazba těchto faktorů k atmosféře školy, 28 Každá kategorie obsahuje celkem 53 škol se stejným podílem základních a středních škol v obou kategoriích. 29 V případě dat (psuedo)metrické povahy byla hodnocena významnost rozdílů průměrů, v případě dat kategorických pak významnost odlišností v rozložení četností. 0 %10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 %nedostatek příležitostí v rámci DVPP pro získání potřebnýchdovedností učitelůnedostačující didaktické dovednosti absolventů učitelského studiapro výuku matematikynedostatečná podpora úsilí školy o rozvoj matematických dovednostížáků ze strany rodičůnedostatek kvalitních didaktických návodů pro realizaci náročnějšíchoblastí učivanedostatek času ve výuce pro obsahovou přetíženost školníhovzdělávacího programunedostatek času ve výuce pro obsahovou přetíženost rámcovéhovzdělávacího programuobecný nezájem žáků o vlastní vzdělávání ve spojení s převažujícínechutí k matematiceučitelé ZŠučitelé SŠ