Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 28/44 Vyšší úspěšnost žáků škol s polským vyučovacím jazykem je v souladu s jejich lepší průměrnou známkou z matematiky na konci školního roku (2,12) ve srovnání s žáky řešícími test v českém jazyce (2,43) a rovněž s jejich vyšší sebedůvěrou ve svoje matematické dovednosti. Jejich vyšší úspěšnost v testu platí i při zohlednění vlivu dalších charakteristik žáků a škol, síla vlivu je ovšem nižší než v případě charakteristik uvedených v tabulce č. 6 v příloze č. 3. Graf č. 24 Úspěšnost žáků deseti základních škol s výukou v polském jazyce ve zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti ve školním roce 2017/2018 a v ověřování výsledků žáků v matematice ve školním roce 2012/2013; srovnání s výsledky žáků všech účastnících se škol 4.4 Úspěšnost žáků v otázkách testu matematické gramotnosti To, že žáci 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ řešili stejné testy, umožňuje porovnat jejich úspěšnost při řešení jednotlivých otázek. Protože do výběrového souboru žáků 9. ročníku ZŠ nebyli zařazeni žáci víceletých gymnázií, byli pro účely srovnání ze vzorku žáků 2. ročníku SŠ vyřazeni žáci šestiletých a osmiletých gymnázií (ve výběrovém souboru byli ponecháni žáci čtyřletých gymnázií). Graf č. 25 ukazuje lepší výsledek žáků 2. ročníku SŠ ve všech otázkách testu s výjimkou jedné. Zároveň jsou pro žáky 9. ročníku ZŠ i žáky 2. ročníku SŠ shodné jak nejsnadnější, tak i nejvíce obtížné otázky. Nejvyšší úspěšnost je spojena s otázkami, pro které správná odpověď vyžaduje pouze jednoduchou orientaci v tabulce či grafu. Tuto skutečnost ilustrují příklady tří otázek, v nichž žáci dosáhli úspěšnosti vyšší než 90 %. Otázky s nejvyšší úspěšností odpovědí žáků OT_1. Pět spolužáků (Jana, Pavel, Roman, Tamara, Zdeněk) v rámci domácího úkolu zapisovalo v sobotu během dne v šesti různých časech teplotu v okolí svého bydliště (každý bydlí v jiné části města). Následující tabulka ukazuje, jakou teplotu (ve stupních Celsia) kdo z nich v jednotlivých časech naměřil. Kdo ze spolužáků naměřil ve 13.00 nejvyšší teplotu? Jana Pavel Roman Tamara Zdeněk 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %všechny školy – 2012/2013školy s výukou v polském jazyce – 2012/2013všechny školy – 2017/2018školy s výukou v polském jazyce – 2017/20180–20 %21–40 %41–60 %61–80 %81–100 %