Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 26/44 Graf č. 23 Průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ podle kraje školy Významnost charakteristik žáků a škol pro rozdíly v úspěšnosti v testu Rozdíly v úspěšnosti žáků v testu matematické gramotnosti pro různé kategorie charakteristik žáků či jejich škol jsou ovlivněny jednotlivými charakteristikami různou měrou (např. horší výsledky žáků neveřejných středních škol mohou být dány nižším zastoupením gymnázií v jejich vzorku a nikoli typem zřizovatele školy). Významnost výše uvedených charakteristik žáků a škol pro dosaženou úroveň matematické gramotnosti byla proto posouzena společně v modelu zahrnujícím všechny tyto charakteristiky, přičemž hodnocení bylo doplněno o tři další proměnné (viz kapitola 2.2 pro podobu těchto proměnných): sebedůvěra žáka v matematice, oblíbenost matematiky ze strany žáka, žákem vnímaná důležitost matematiky pro jeho budoucí vzdělání a pracovní uplatnění. Záměrem tohoto postupu bylo identifikovat ty charakteristiky žáků a jejich škol, které nejvíce přispívají k rozdílům v úspěšnosti žáků v testu matematické gramotnosti, a to při kontrole vlivu ostatních charakteristik . 22Dvě nejvýznamnější charakteristiky, které přispívají k rozdílům v úspěšnosti žáků 9. ročníku ZŠ v testu matematické gramotnosti, jsou spojeny s charakteristikami žáka. Konkrétně jde 22 Tabulka č. 6 v příloze č. 3 uvádí statistické odůvodnění dalších zjištění. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %ÚsteckýKarlovarskýKrálovéhradeckýVysočinaLibereckýStředočeskýPardubickýMoravskoslezskýJihomoravskýOlomouckýPrahaJihočeskýZlínskýPlzeňský9. ročník ZŠ2. ročník SŠ