Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 25/44 Velikost obce školy Žáci 9. ročníku ZŠ i žáci 2. ročníku SŠ škol v menších obcích dosáhli nižší průměrné úspěšnosti v testu než žáci škol z větších obcí (viz graf č. 22). Rozdíly v průměrné úspěšnosti žáků vzhledem k velikosti obce školy jsou ovšem poměrně malé (nejvýše kolem 3 p.b.), navíc při kontrole vlivu dalších proměnných se jako významná ukazuje pouze nižší úspěšnost žáků středních škol nacházejících se v nejmenších obcích. Projevit se zde mohou některé nevýhody umístění školy v malých obcích (např. socioekonomické charakteristiky obyvatel a další). Obdobné poznatky přinesla rovněž zjišťování úrovně znalostí a dovedností žáků v matematice / matematické gramotnosti ve školních letech 2015/2016 a 2016/2017. Graf č. 22 Průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ v testu podle velikosti obce školy Regionální umístění školy Mezikrajské rozdíly v průměrné úspěšnosti v testu matematické gramotnosti lze zaznamenat jak v případě žáků 9. ročníku ZŠ, tak v případě žáků 2. ročníku SŠ. Rozpětí mezi nejnižší a nejvyšší úspěšností žáků bylo v obou případech 10 p.b. (viz graf č. 23). Společným znakem obou zjišťování přitom je nejnižší průměrná úspěšnost žáků škol Ústeckého kraje, což je poznatek opakovaně se vyskytující ve zjišťováních dosahovaných výsledků nejen matematické gramotnosti. Poznatek přitom zůstává relevantní také při kontrole vlivu dalších proměnných (např. struktura žáků vzhledem ke studovanému oboru a další). 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %1. tercil škol2. tercil škol3. tercil škol9. ročník ZŠ2. ročník SŠ