Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 24/44 Zřizovatel školy Graf č. 20 ukazuje, že žáci veřejných škol dosáhli ve zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti o něco vyšší průměrné úspěšnosti než žáci neveřejných škol, což platí jak pro žáky 9. ročníku ZŠ (o 6 p.b.), tak pro žáky 2. ročníku SŠ (o 6 p.b.). Toto zjištění se odlišuje od závěrů zjišťování ve školním roce 2016/2017, kde vyšší průměrné úspěšnosti v matematice dosáhli žáci 9. ročníku neveřejných škol. Zároveň platí, že vliv typu zřizovatele školy na úspěšnost žáků v testu matematické gramotnosti je při kontrole vlivu dalších proměnných poměrně omezený. Nicméně za pozornost stojí skutečnost, že žáci 2. ročníku ze škol neveřejných zřizovatelů dosáhli průměrné úspěšnosti prakticky jen na úrovni žáků 9. ročníku veřejných zřizovatelů – jejich výsledek je tedy z tohoto pohledu nutno hodnotit jako slabý. Graf č. 20 Průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ v testu podle typu zřizovatele školy Velikost školy Z hlediska velikosti školy dosáhli žáci 9. ročníku ZŠ i žáci 2. ročníku SŠ, kteří studují na školách s vyšším počtem žáků, lepší průměrné úspěšnosti v testu matematické gramotnosti (viz graf č. 21). V případě žáků 2. ročníku SŠ je ovšem tento rozdíl ovlivněn odlišnou strukturou žáků podle studovaných skupin oborů vzdělání , při kontrole vlivu dalších proměnných je 21proto význam faktoru velikosti školy silnější pro vysvětlení rozdílů v úspěšnosti žáků 9. ročníku ZŠ. Vyšší průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku větších ZŠ byla pozorována rovněž v hodnocení úrovně znalostí a dovedností žáků v matematice ve školním roce 2016/2017. Svou roli zde mohou hrát lepší možnosti větších škol zajistit kvalitní předpoklady realizace výuky. Graf č. 21 Průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ v testu podle velikosti školy 21 Vyšší zastoupení žáků gymnázií lze zaznamenat ve skupině největších škol, naopak vyšší zastoupení žáků nematuritních učebních oborů vzdělání ve skupině nejmenších škol. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %veřejnýneveřejný9. ročník ZŠ2. ročník SŠ0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %1. tercil škol2. tercil škol3. tercil škol9. ročník ZŠ2. ročník SŠ