Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 21/44 Pohlaví žáka Rozložení úspěšností žáků 9. ročníku ZŠ v testu matematické gramotnosti ukázalo na lepší průměrný výsledek chlapců (viz graf č. 15; rozdíl průměrné úspěšnosti 1,5 p.b.), přičemž obdobná zjištění byla zaznamenána také ve zjišťováních úrovně znalostí a dovedností žáků základních škol v matematice / matematické gramotnosti ve školních letech 2015/2016 a 2016/2017. Obdobné poznatky přineslo také rozložení úspěšností žáků 2. ročníku SŠ s tou odlišností, že rozdíl mezi dosaženými výsledky děvčat a chlapců je ještě větší ve prospěch chlapců (viz graf č. 16; rozdíl průměrné úspěšnosti 2,9 p.b.). Lepší výsledky chlapců středních škol byly zaznamenány také ve zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti ve školním roce 2015/2016. Horší výsledky dívek jsou spojeny s tím, že dívky vykazují nižší sebedůvěru ve své znalosti a dovednosti v matematice, a to i přesto, že mají na vysvědčení lepší známky z matematiky. Ukazuje se tak, že nižší sebedůvěra dívek se více projevuje v ověřovacím testu než ve více komplexní známce z matematiky na konci školního roku. Graf č. 15 Úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ v testu podle pohlaví Graf č. 16 Úspěšnost žáků 2. ročníku SŠ v testu podle pohlaví 0 %1 %2 %3 %4 %5 %6 %7 %8 %9 %04812162024283236424852586368737883889398podíl žákůúspěšnost v testu (%)chlapcidívky0 %1 %2 %3 %4 %5 %6 %7 %8 %9 %04812 16 20 24 28 32 36 42 48 52 58 63 68 73 78 83 88 93 98podíl žákůúspěšnost v testu (%)chlapcidívky