Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 19/44 k matematické gramotnosti. Specificky se pak pozornost soustředila na vybrané aspekty (dílčí témata) matematické gramotnosti – práci s grafy a tabulkami. Žáci měli v řešeném testu především za úkol: správně interpretovat obsah tabulek a grafů při řešení konkrétních modelových situací, využít informací v tabulkách a grafech pro řešení zadaných úkolů, a to se zapojením vhodných matematických postupů. V kontextu tohoto zaměření je rovněž potřeba interpretovat dosažené výsledky, které se vztahují k obsahu použitého testu. 4.1 Základní charakteristika testu Pro hodnocení úrovně matematické gramotnosti byl využit test zadávaný prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET. Test pro žáky 9. ročníku ZŠ i 2. ročníku SŠ zahrnoval shodné otázky a byl připraven ve dvou verzích. Základní verze testu obsahovala celkem 21 úloh dále členěných na 39 otázek, přičemž tyto úlohy řešili všichni žáci. Rozšířená verze testu pak byla o 3 úlohy členěné na 4 otázky delší . O tom, zda žák řešil 17základní verzi testu, nebo rozšířenou verzi testu, rozhodla jeho úspěšnost v úvodních úlohách, kdy rozšířenou verzi testu řešili ti žáci, kteří před rozřazením dosáhli úspěšnosti vyšší než 67 %. Test pro 9. ročník ZŠ byl připraven rovněž v polském jazyce . Žáci se speciálními 18vzdělávacími potřebami (dále i „SVP“) mohli řešit zkrácenou verzi testu, která obsahovala nižší počet otázek k řešení, a to za stejný čas jako v případě základní verze testu (viz tabulka č. 2 19pro počty žáků řešících jednotlivé typy testu). Tabulka č. 2 Počty žáků řešících jednotlivé typy testů Typ testu 9. ročník ZŠ 2. ročník SŠ Základní verze testu 2 365 2 503 Rozšířená verze testu 2 436 5 422 Test v polském jazyce 180 - Přizpůsobený test pro žáky se SVP 204 180 Pro zajištění formulace srovnatelných závěrů je další hodnocení založeno na základní verzi testu, a to i v případě žáků, kteří řešili jeho rozšířenou verzi. Do výsledků jsou rovněž zahrnuty výsledky žáků se SVP s tím, že výsledek těchto žáků je na vybraných místech uveden zvlášť. Ve vhodných případech je doplněna rovněž informace o výsledcích rozšířené verze testu. 4.2 Výsledky žáků ve zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti Průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ v testu matematické gramotnosti byla 69 %, což lze ve srovnání s očekáváním považovat za dobrý výsledek (na základě expertního posouzení a výsledků pretestací byla očekávaná úspěšnost v testu stanovena na 60 %). Žáci řešící pouze základní verzi testu dosáhli průměrné úspěšnosti 60 %, zatímco žáci řešící rozšířenou verzi testu dosáhli průměrné úspěšnosti v základní verzi testu 77 %. Při zahrnutí všech otázek klesá průměrná úspěšnost žáků řešících rozšířenou verzi testu na 72 %. Úspěšnost žáků se SVP byla 17 Důvodem pro variabilní délku testu byl předpoklad významných rozdílů v dovednostech žáků a s ním svázaná snaha poskytnout dostatek úloh k řešení i pro skupinu lepších žáků. 18 Povinnost ČŠI hodnotit výsledky vzdělávání se vztahuje také na školy s polským vyučovacím jazykem, kromě toho je také pro tyto školy důležitá a užitečná externí informace o dosahovaných výsledcích. 19 Ne všichni žáci se SVP řešili z rozhodnutí školy přizpůsobenou verzi testu.