Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 18/44 b) Žáci 2. ročníku SŠ Vzdělávací strategie učitele může ve výuce zohledňovat odlišné znalosti a dovednosti žáků tím, že k nim přistupuje diferencovaně. V hospitovaných hodinách byla diferenciace zaznamenána téměř v polovině případů, přičemž o něco častěji na základních školách (54 % hospitací) než na školách středních (46 % hospitací), méně častá byla v hospitovaných hodinách matematiky než v jiných předmětech. Dvě formy diferencované výuky v hospitovaných hodinách převládaly. První z těchto forem byl různý počet úloh řešený žáky v závislosti na jejich znalostech a dovednostech (85 % případů diferencované výuky), druhou pak různě obtížné úlohy řešené žáky v závislosti na jejich znalostech a dovednostech (47 % případů diferencované výuky). Další formy diferencované výuky (např. řešení úlohy ve dvojicích či ve skupinách) byly využity méně často. Diferenciace ve výuce byla častější v hodinách, které vedl učitel hlásící se k jinému než tradičnímu cíli, a dále v hodinách charakteristických lepší atmosférou třídy. Jen velmi zřídka se v hospitovaných hodinách vyskytla nežádoucí situace, kdy by se učitel ve výuce zaměřoval jen na určitou skupinu žáků. Pozitivní je, že téměř 70 % škol rozvíjí podle vyjádření jejich ředitelů matematickou gramotnost i jinými způsoby než v rámci výuky – o něco častěji v případě základních škol (77 % škol) než škol středních (61 % škol). Nejčastější takovou formou bylo doučování matematiky (83 % škol využívajících jiné způsoby rozvoje matematické gramotnosti) a kroužek pro žáky školy (46 % škol). Do matematických soutěží se zapojilo 77 % škol, s opětovně vyšší účastí základních škol (90 % škol) než škol středních (55 % škol), přičemž nejčastěji šlo o soutěže „Matematický klokan“ (65 % soutěží se účastnících škol) a „Matematická olympiáda“ (51 % škol). Za zmínku stojí, že méně často jsou uváděné rozšiřující způsoby rozvoje matematické gramotnosti využívány školami, jejichž ředitelé označili matematiku za problémový předmět a svou slabou stránku. 4 Dosažená úroveň matematické gramotnosti žáků Hodnocení dosažené úrovně matematické gramotnosti těsně souvisí se vzdělávacími obsahy relevantních vzdělávacích oblastí. Toto zjišťování se proto zaměřilo především na ověřování míry dosažení vybraných očekávaných výstupů v návaznosti na příslušné RVP, přičemž se soustředilo na zvládnutí obecnějších dovedností a schopností využívat poznatky vztahující se 0 %25 %50 %75 %100 %Učitel na začátku hodiny srozumitelně sdělí, co se v hodiněnaučíme. Učitel mě nebo někoho ze spolužáků žádá o vysvětlení nebozdůvodnění úvahy. Učitel zadává spolužákům, kteří mají obtíže s učením, nebospolužákům, kterým jde učení rychleji, jinou práci.Učitel mi říká, že v matematice pracuji dobře.Učitel se nás ptá, zda jsme porozuměli probírané látce. Na začátku hodiny nám učitel stručně připomene látku z minuléhodiny. Učitel mi říká, v čem jsem v matematice dobrý/dobrá a v čemjsou mé slabiny.Učitel nám říká, co se musíme naučit.vůbecjen občaspřibližně v polovině hodintéměř každou hodinu