Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 15/44 Graf č. 9 Četnost výskytu daných metod/forem výuky v hospitované hodině (podíl hospitací tematické prezenční inspekční činnosti) V hodinách učitelů, kteří se hlásí spíše k tradičnímu edukačnímu stylu, byly méně často využívány metody/formy výuky založené na interakci žáků mezi sebou a méně tradiční aktivizující metody/formy výuky, naopak častěji se vyskytoval výklad učitele s omezenou interakcí se žáky. Výuka učitelů preferujících tradiční edukační styl byla zároveň méně metodicky pestrá. Stejná zjištění byla zaznamenána pro hospitované hodiny charakteristické horší atmosférou výuky. Velikost třídy, délka praxe učitele, výběrovost školy, vnímání socioekonomického statusu žáků ani předmět hospitované hodiny se neukázaly být faktory, které by byly spojeny s odlišností ve využití sledovaných metod/forem výuky. Použití metod/forem výuky v hospitovaných hodinách bylo naopak spojeno s podobou komunikace ve třídě. Komunikace nejčastěji probíhala tak, že učitel směřoval otázky na třídu jako celek (alespoň občas zaznamenáno v 97 % hospitovaných hodin a často zaznamenáno v 52 % hodin), o něco méně častější pak bylo jak adresné oslovení konkrétního žáka (alespoň občas 89 %; často 23 %), tak situace, kdy učitel kladl otázky, na které si sám odpověděl (alespoň občas 61 %; často 5 %). V 60 % hospitovaných hodin se také alespoň občas vyskytla situace, kdy otázku k matematickému obsahu položil učiteli sám žák, nicméně často se taková situace vyskytla pouze v 6 % hospitací. Vyšší tendence žáků k otázkám byla ve třídách, v nichž panovala lepší atmosféra pro výuku. Méně častá pak byla diskuse žáků ve skupinách či ve dvojicích. Učební úlohy byly v hospitovaných hodinách nejčastěji založeny na řešení standardních úloh vyžadujících použití známého algoritmu, přičemž učitel vedl své žáky k osvojení si takového postupu (viz graf č. 10). Učební úlohy vyžadující vyšší míru žákovy kreativity byly využívány méně často, přesto byly nedílnou součástí hospitovaných hodin – častější byly ve třídách 16s lepší atmosférou výuky a v hodinách, které vedl učitel hlásící se k jinému než tradičnímu stylu 16 Učitelé považují za didakticky nejnáročnější typ učebních úloh slovní úlohy (55 % odpovídajících učitelů) a úlohy prostorové geometrie (21 %). Další typy učebních úloh byly uváděny méně často. 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %jinéučitel záměrně chybujedramatizace s cílem dosáhnout větší názornostisoutěžhraskupinová práce žákůvýklad žákapráce ve dvojicíchvýklad učitele téměř výhradně bez interakce se žákycelotřídní diskusevýklad učitele s výraznou interakcí se žákysamostatná práce žákůcelkemzákladní školystřední školy