Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 12/44 forem vzdělávání podle očekávání převážily krátkodobější formy v podobě školení, seminářů, případně konferencí, méně časté byly dlouhodobější formy vzdělávání (viz graf č. 5). Zároveň dvě třetiny učitelů uvedly, že mají plány pro svůj budoucí pedagogický a odborný růst, přičemž častěji byla existence takových plánů deklarována učiteli s kratší dobou pedagogické praxe. Nejčastěji učitelé plánují zvyšování své kvalifikace formou samostudia (83 % učitelů) a diskusí s kolegy (72 % učitelů), semináři a letními školami (52 % učitelů). O něco vyšší zájem o svůj další pedagogický a odborný růst projevili učitelé s kratší praxí. Téměř šestina učitelů účast na dalším vzdělávání zaměřeném na matematickou gramotnost překvapivě neuvedla, ani s ní nepočítá. Učitelé základních škol se DVPP účastnili častěji a v méně vzdálené době než učitelé středních škol (viz graf č. 6a). Zároveň 34 % učitelů základních škol a 37 % učitelů středních škol nepovažuje nabídku DVPP se zaměřením na výuku matematiky a rozvoj matematické gramotnosti za dostatečnou (viz graf č. 6b). Hlavní připomínky učitelů spočívají v nízkém počtu vhodných akcí (19 % učitelů) včetně územního aspektu, v úzké tematické nabídce programu akcí (12 % učitelů), ve finanční či časové náročnosti DVPP (7 % učitelů) a v nízké kvalitě akcí (6 % učitelů). Nízká kvalita je spojována především s potřebou více praktického zaměření akcí DVPP s možností zavádění poznatků do konkrétních podmínek školy. Graf č. 6 Účast a postoje učitelů k DVPP (podíl odpovídajících učitelů; N = 849) a) Doba poslední účasti učitelů na akci DVPP s daným zaměřením b) Nedostatky v DVPP pohledem učitelů V 11 % hospitovaných hodin pracoval ve třídě asistent pedagoga – častěji na základních školách (17 % hospitovaných hodin) než na školách středních (3 % hospitovaných hodin). 0 %20 %40 %60 %80 %100 %DVPP se speciálním zaměřením na rozvoj matematické gramotnosti žáků – učitelé ZŠDVPP se speciálním zaměřením na rozvoj matematické gramotnosti žáků – učitelé SŠDVPP s obecnějším zaměřením na metody výuky matematiky – učitelé ZŠDVPP s obecnějším zaměřením na metody výuky matematiky – učitelé SŠnikdydříve než v minulém školním rocev minulém školním rocev tomto školním roce0 %10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %nízká kvalita akcí z vlastní zkušenostifinanční, případně časová náročnost akcíúzká tematická nabídka programu akcínízký počet vhodných akcíneuveden žádný nedostatekSŠZŠ