Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 10/44 3.3 Prostorové, materiální a personální podmínky vzdělávání Prostorové, materiální a personální podmínky vzdělávání utváří základní předpoklady pro rozvoj matematické gramotnosti. Primárně byly během prezenční inspekční činnosti hodnoceny tři aspekty prostorových podmínek vzdělávání pro rozvoj matematické gramotnosti – stísněnost prostor pro výuku, využití odborných učeben pro výuku a podnětnost prostředí třídy k rozvoji matematické gramotnosti . Hodnocení přineslo následující zjištění: 7 Problém stísněného prostoru se v hospitovaných hodinách vyskytl spíše ojediněle (necelé 4 % hospitací), když ve většině případů (téměř 70 % hospitací) byly zaznamenány přiměřené prostorové podmínky pro výuku a v přibližně čtvrtině hospitací byla konstatována možnost různorodějšího využití prostoru (např. práce žáků mimo lavice, 8různé uspořádání lavic). Odborná učebna byla využita ve čtvrtině hospitací, přičemž častěji šlo o hospitace na základních školách (přibližně třetina hospitací v ZŠ) a méně často o hospitace na středních školách (přibližně pětina hospitací v SŠ). Častější bylo také využití odborné učebny v jiném předmětu než matematice. Podnětnější prostředí třídy pro rozvoj matematické gramotnosti bylo zaznamenáno v přibližně čtvrtině hospitovaných hodin, přičemž častěji v případě základních škol a u jiných předmětů než je matematika. Možnost využít počítač či interaktivní tabuli pro rozvoj matematické gramotnosti je obvykle považována za faktor podporující motivovanost žáků k učení. V téměř dvou třetinách hospitovaných hodin byla třída vybavena počítačem, vybavenost třídy interaktivními tabulemi byla o něco nižší (viz graf č. 4). Ve třídách základních škol byly častěji k dispozici interaktivní tabule, zatímco ve třídách středních škol počítače. O něco častěji byly oběma hodnocenými pomůckami vybaveny třídy s vyšším počtem žáků. Za pozornost také stojí, že vybavenost škol, které jejich ředitelé zařadili mezi školy s horšími socioekonomickými předpoklady žáků, nebyla horší než u ostatních škol. Graf č. 4 Vybavenost třídy počítačem a interaktivní tabulí (podíl hospitací tematické prezenční inspekční činnosti) Počítač nebo interaktivní tabule byly v rámci hospitované výuky využity bohužel pouze v přibližně polovině hospitací, v jedné z deseti hospitovaných hodin nebyly dokonce tyto pomůcky využity vůbec, ačkoli by jejich využití bylo vhodné. Využití počítače i interaktivních 7 Znaky podnětného prostředí třídy zahrnují využití prostor (např. nástěnky a další) pro umístění pomůcek didaktického i pracovního charakteru, tematických obrázků, úloh k dobrovolnému řešení, evidenci práce žáků a další. 8 Častější byla tato možnost na základních školách a také ve třídách s nižším počtem žáků. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Interaktivní tabulePCcelkemzákladní školystřední školy