Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 9/44 Graf č. 3 Sebedůvěra žáků v matematice (podíl ze všech odpovídajících žáků) a) Žáci 9. ročníku ZŠ b) Žáci 2. ročníku SŠ Uvedená zjištění vyvolávají otázku, zda existují významné vztahy mezi žákovou oblíbeností matematiky, žákem vnímanou důležitostí matematiky pro jeho další vzdělávací a profesní dráhu a žákovou sebedůvěrou v matematice na jedné straně a výsledky žáka v matematice (známka 6z matematiky na vysvědčení) na straně druhé. Pro žáky 9. ročníku ZŠ i pro žáky 2. ročníku SŠ platí, že žákova vyšší oblíbenost matematiky a důležitost jí přikládaná jde ruku v ruce s jeho sebedůvěrou v matematice a zároveň s lepší známkou na vysvědčení. Důležitost matematiky pro jejich budoucí život je tedy překvapivě vnímána také žáky, kteří v ní nedosahují dobré známky na vysvědčení. 6 Za tímto účelem a pro zjednodušení datové struktury byly faktorovou analýzou konstruovány tři proměnné. Proměnná týkající se žákovy oblíbenosti matematiky je především ovlivněna odpověďmi: „Na hodiny matematiky se těším.“; „Učím se matematiku, protože mě baví.“; a „Věci, které se učíme v matematice, mě zajímají.“ Proměnná týkající se žákem vnimáné důležitostí matematiky pro jeho další vzdělávací a profesní dráhu je především ovlivněna odpověďmi: „Matematika je pro mě důležitý předmět, protože ji budu potřebovat ve svém dalším studiu.“; a „V matematice se naučím mnoho věcí, které mi pomohou získat dobré zaměstnání.“ 0 %25 %50 %75 %100 %Matematika mi prostě nejde.Z matematiky mám dobré známky.Matematiku se učím rychle. Matematika je jedním z předmětů, které mi vždy šlynejlépe. Když řeším matematickou úlohu, cítím se častobezradný/bezradná.Bojím se, že budu mít z matematiky špatné známky.rozhodně nesouhlasímspíše nesouhlasímspíše souhlasímrozhodně souhlasím0 %25 %50 %75 %100 %Matematika mi prostě nejde.Z matematiky mám dobré známky.Matematiku se učím rychle. Matematika je jedním z předmětů, které mi vždy šlynejlépe. Když řeším matematickou úlohu, cítím se častobezradný/bezradná.Bojím se, že budu mít z matematiky špatné známky.rozhodně nesouhlasímspíše nesouhlasímspíše souhlasímrozhodně souhlasím