Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 8/44 realizovaných šetření, neboť přes 60 % žáků základních škol a přes 70 % žáků středních škol nesouhlasí, že by se učili matematiku proto, že je baví, a přes 50 % žáků základních škol a přes 60 % žáků středních škol se na hodiny matematiky netěší. Vůbec nejméně žáky baví číst si knihy a články se zaměřením na matematiku (viz také graf č. 2). Ačkoli matematika nepatří mezi příliš oblíbené předměty žáků, je jejich postoj k důležitosti matematiky pro budoucí život více pozitivní. Pouze 15 % žáků základních škol si myslí, že matematika není důležitá pro jejich další studium, a necelých 20 % žáků základních škol se domnívá, že se v matematice nenaučí mnoho věcí přínosných pro nalezení dobrého zaměstnání. Naopak postoj žáků středních škol k významnosti matematiky pro jejich další studium i zaměstnání je kritičtější, neboť téměř polovina z nich nevidí matematiku v tomto směru jako důležitou. Více odmítavý postoj k matematice je pro žáky středních škol typický (viz graf č. 2), vztah žáků k matematice se tedy po jejich přechodu na střední školu zhoršuje – např. kvůli skokově vyšší náročnosti vyučovaného obsahu, dílem také nepochybně v důsledku deklarovaného „zaměření“ žáků na jiné než s matematikou přímo související oblasti. Graf č. 2 Důležitost a oblíbenost matematiky (průměrná hodnota míry souhlasu žáka s tvrzením; 1 = rozhodný nesouhlas; 4 = rozhodný souhlas) Graf č. 3 dále ukazuje, že matematika je předmětem, který vyvolává ve velmi početné skupině žáků základních i středních škol obavy ze špatných známek nebo bezradnost při řešení úloh. Za pozornost dále stojí rozdělení žáků na dvě podobně početné skupiny, z nichž jedna skupina žáků hodnotí své schopnosti a dovednosti v matematice více pozitivně, zatímco druhá skupina žáků více negativně. Tyto poznatky jasně dokazují různou míru sebedůvěry žáků 5v sebehodnocení úrovně své matematické gramotnosti. 5 Relevantnost tohoto tvrzení opodstatňuje také hodnocení vztahů mezi odpověďmi žáků na jednotlivá tvrzení. 1,01,52,02,53,03,54,0Baví mě číst články nebo knihy s matematickoutematikou.Učím se matematiku, protože mě baví.Na hodiny matematiky se těším.Věci, které se učíme v matematice, mě zajímají.V matematice se naučím mnoho věcí, které mi pomohouzískat dobré zaměstnání.Matematika je pro mě důležitý předmět, protože ji budupotřebovat ve svém dalším studiu.Průměrná hodnota na čtyřstupňové škále souhlasu9. ročník ZŠ2. ročník SŠ