Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 4/44 1.3 Zdroje informací – typy šetření a jejich základní charakteristika Zjištění uvedená v této tematické zprávě vycházejí: a) z tematické prezenční inspekční činnosti na školách, realizované jednak hospitační činností sledující rozvoj matematické gramotnosti v hodinách matematiky (přibližně 60 % z celkového počtu provedených hospitací) a také v hodinách jiných předmětů – nejčastěji v hodinách fyziky (15 % z celkového počtu provedených hospitací), odborných předmětů (8 %) a chemie (7 %) – a jednak prostřednictvím rozhovorů s vedením škol a učiteli, b) z výběrového zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti žáků realizovaného testovou formou zadanou prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET, c) z doplňujícího elektronického dotazování žáků, kteří se účastnili výběrového zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti, a elektronického dotazování učitelů škol zařazených do výběrového zjišťování. Tematická prezenční inspekční činnost – hospitační činnosti i rozhovory s vedením škol a učiteli, stejně jako šetření formou dotazování – se zabývala především hodnocením podmínek a průběhu realizace vzdělávání zaměřeného na rozvoj matematické gramotnosti na školách (viz tabulka č. 1 pro počty škol, ředitelů, učitelů a žáků účastnících se dotazování a prezenční tematické inspekční činnosti). Výběrového zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti se účastnili žáci 9. ročníku vybraného vzorku základních škol (bez žáků odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, dále i „9. ročník ZŠ“). Druhou cílovou skupinu výběrového zjišťování tvořili žáci 2. ročníku vybraného vzorku středních škol (dále i „2. ročník SŠ“; včetně žáků víceletých gymnázií). Tabulka č. 1 poskytuje informace o velikosti těchto vzorků . 2Tabulka č. 1 Počty škol, žáků, ředitelů a učitelů v jednotlivých typech šetření matematické gramotnosti Tematická inspekční činnost ZŠ (6.–9. ročník) SŠ Celkem Počet škol 71 47 106 Počet hospitací 550 419 969 Počet učitelů – učitelský dotazník 263 247 510 Zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti žáků 9. ročník ZŠ 2. ročník SŠ Počet škol 157 144 Počet žáků (z toho žáci se SVP) 4 801 (318) 7 925 (288) Počet učitelů – učitelský dotazník 447 402 Obsahově se výběrové zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti zaměřilo na dílčí téma práce s grafy a tabulkami. Úkolem žáků především bylo správně interpretovat obsah tabulek a grafů týkajících se běžných životních situací, a dále pak využít poznatky tabulek a grafů pro řešení zadaných úkolů, a to s využitím vhodných matematických postupů. 2 Další informace o charakteristikách výběrových souborů poskytuje příloha č. 1 (tabulka č. 6). Příloha č. 2 představuje sledování matematické gramotnosti v minulosti.