Česká školní inspekce Rozvoj matematické gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-67/19-G2 a středních školách ve školním roce 2017/2018 2/44 Obsah 1 Úvod .......................................................................................................................... 3 1.1 Cíle tematického šetření ............................................................................................ 3 1.2 Obecné vymezení matematické gramotnosti ............................................................. 3 1.3 Zdroje informací – typy šetření a jejich základní charakteristika .............................. 4 2 Shrnutí hlavních zjištění ......................................................................................... 5 3 Matematická gramotnost – podmínky a průběh vzdělávání ............................... 7 3.1 Cíl výuky matematiky a důležitost dílčích pilířů matematické gramotnosti ............. 7 3.2 Vztah žáků k matematice a matematické gramotnosti, sebehodnocení žáka ............ 7 3.3 Prostorové, materiální a personální podmínky vzdělávání ...................................... 10 3.4 Atmosféra třídy ........................................................................................................ 13 3.5 Metody a formy výuky, komunikace ve třídě, diferenciace žáků ve třídě .............. 13 4 Dosažená úroveň matematické gramotnosti žáků .............................................. 18 4.1 Základní charakteristika testu .................................................................................. 19 4.2 Výsledky žáků ve zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti .............. 19 4.3 Výsledky žáků ve zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti podle vybraných charakteristik žáků a jejich školy ........................................................... 20 4.4 Úspěšnost žáků v otázkách testu matematické gramotnosti .................................... 28 5 Vybrané aspekty rozvoje matematické gramotnosti .......................................... 31 5.1 Postoje ředitelů škol a učitelů k rozvoji matematické gramotnosti ......................... 31 5.2 Vybrané faktory rozvoje matematické gramotnosti žáků – srovnání škol .............. 33 5.3 Matematická gramotnost žáků – školní rok 2015/2016 a 2017/2018 ...................... 34 6 Závěry a doporučení .............................................................................................. 36 6.1 Závěry ...................................................................................................................... 36 6.2 Doporučení .............................................................................................................. 38 Seznam zkratek .................................................................................................................... 39 Příloha 1 – Doplňující charakteristiky šetření ...................................................................... 40 Příloha 2 – Sledování matematické gramotnosti žáků v minulosti ...................................... 42 Příloha 3 – Odhady regresních modelů ................................................................................ 44