Česká školní inspekce Rozvoj jazykové gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-4461/19-G2 a středních školách ve školním roce 2018/2019 32/37 gramotnosti. Tento jev byl opakovaně zaznamenán v poznatcích uvedených v této tematické zprávě pro školní rok 2018/2019, což dále podporuje úvahy o příležitostech spojených se vzdělávacími strategiemi zaměřenými na jazykově zdatnější žáky. Lepší domácí příprava žáků byla také uváděna mezi opatřeními s nejvyšším potenciálem ke zvýšení dovedností žáků 4. ročníku základní školy v anglickém jazyce (viz graf č. 11). Podobně jako ve školním roce 2016/2017 lze významné příležitosti k rozvoji jazykové gramotnosti žáků spatřovat v posílení účasti učitelů na kurzech DVPP v této oblasti, kdy účast na cizí jazyk zaměřených kurzech uvedlo jen 60 % učitelů 1. stupně základních škol účastnících se tematické inspekční činnosti. Také zapojení školy do národních či mezinárodních projektů může být relevantním nástrojem pro uchopení nevyužitého potenciálu rozvoje jazykové gramotnosti. Graf č. 6 ukazuje, že většina škol takovou možnost nevyužívá, což je opětovně poznatek analogický ke zjištěním prezentovaným v tematické zprávě pro školní rok 2016/2017.