Česká školní inspekce Rozvoj jazykové gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-4461/19-G2 a středních školách ve školním roce 2018/2019 31/37 Naopak nejlépe byly hodnoceny oblasti vedení hodiny v cílovém jazyce, utváření a udržování pozitivní učební atmosféry a obsahově a odborně správné vedení hodiny. Uvedená zjištění zůstávají konzistentní i pro zjištění prezentovaná v této tematické zprávě pro školní rok 2018/2019, přičemž se zároveň ukazuje potřeba věnovat pozornost charakteristikám průběhu vzdělávání na různých stupních vzdělávací soustavy. Za relevantní v tomto směru jsou označeny také oblasti hodnocení a zpětné vazby, respektive účelného střídání různorodých metod výuky. Učitelé 1. stupně základních škol spatřují nejvyšší potenciál pro zvyšování dovedností svých žáků v anglickém jazyce v časové dotaci, která je výuce anglického jazyka věnována (viz graf č. 11), přičemž analogicky odpovídali učitelé cizích jazyků v rámci šetření ve školním roce 2016/2017. Podobně zůstává významný potenciál pro rozvoj jazykové gramotnosti žáků prostřednictvím utváření dalších příležitostí pro jejich kontakt s cizím jazykem, a to jak prostřednictvím nabídky jazykových pobytů žáků v zahraničí, tak prostřednictvím zapojení rodilého mluvčího do výuky (viz graf č. 11, také graf č. 6). Lze důvodně předpokládat, že limitujícím faktorem pro širší využití těchto možností zůstávají jednak finanční možnosti škol a rodičů žáků, jednak nabídka vhodných rodilých mluvčích na trhu práce. Konečně graf č. 11 naznačuje, že i nadále existují školy, u nichž přetrvávají možnosti ke zlepšování materiálních podmínek výuky, což je rovněž poznatek analogický ke zjištěním tematické zprávy pro školní rok 2016/2017 . 34Graf č. 11 Možná opatření s nejvyšším potenciálem ke zvýšení dovedností žáků 4. ročníku základní školy v anglickém jazyce (podíl odpovídajících učitelů, výběrové zjišťování dosažené úrovně jazykové gramotnosti) Pozn.: Možnosti „nižší počet žáků ve třídě, podpora rodiny a lepší domácí příprava žáků a vyšší zapojení rodilého mluvčího ve výuce“ jsou nejčastěji uváděné otevřené odpovědi uváděné v rámci kategorie jiné. Zjištění prezentovaná v tematické zprávě pro školní rok 2016/2017 poukázala na méně častou 35pravidelnost přípravy žáků na výuku, a to především v případě žáků s vyšší úrovní jazykové 34 ČŠI (2013). Závěrečná zpráva o přípravě, průběhu a výsledcích druhé celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání. Praha: Česká školní inspekce. ČŠI (2018). Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách ve školním roce 2016/2017. Praha: Česká školní inspekce. 35 ČŠI (2013). Závěrečná zpráva o přípravě, průběhu a výsledcích druhé celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání. Praha: Česká školní inspekce. ČŠI (2018). Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách ve školním roce 2016/2017. Praha: Česká školní inspekce. 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %vyšší zapojení rodilého mluvčí ve výucepodpora rodiny a lepší domácí příprava žákůnižší počet žáků ve třídělepší učebnicekvalitnější jazyková učebnavíce jazykových pobytů žáků v zahraničívyšší hodinová dotace výuky cizích jazykůpodíl odpovědí učitelů