Česká školní inspekce Rozvoj jazykové gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-4461/19-G2 a středních školách ve školním roce 2018/2019 30/37 5 Rozvoj jazykové gramotnosti žáků – srovnání zjištění v čase Hodnocení rozvoje jazykové gramotnosti se zaměřilo na posouzení konzistentnosti zjištění uvedených v této tematické zprávě vzhledem ke zjištěním dřívějších šetření, především pak tematické zprávy týkající se rozvoje jazykové gramotnosti žáků ve školním roce 2016/2017. 31Primární zjištění prezentovaná v této tematické zprávě, které se týkají úrovně jazykové gramotnosti žáků, poukázala na jejich vysokou úspěšnost v testu jazykové gramotnosti a na výrazně převažující nejlepší známky (známky 1 a 2) z anglického jazyka na jejich vysvědčeních. Tato zjištění jsou v souladu s poznatky dřívějších zpráv České školní inspekce, 32neboť žáci 1. stupně základních škol dosahovali ve zjišťováních dosažené úrovně znalostí a dovedností z anglického jazyka vysoké úspěšnosti, a to jak absolutně (viz tabulka č. 13), tak relativně v rámci srovnání s dalšími testovanými vzdělávacími obory. Opakuje se také poznatek spojený s nižší spokojeností učitelů s produktivními dovednostmi žáků (mluvený a písemný projev) ve srovnání s jejich receptivními dovednostmi (porozumění poslechu a psanému textu), přičemž učitelé věnují nejvyšší pozornost rozvoji mluvení žáků a naopak nejnižší pozornost psanému projevu žáků. Tabulka č. 13 Úspěšnost žáků 5. ročníku ZŠ v testu anglického jazyka ve školních letech 2012/2013 a 2016/2017 Hodnocený test Anglický jazyk – 5. ročník ZŠ, školní rok 2012/2013 Anglický jazyk – 5. ročník ZŠ, školní rok 2016/2017 Úspěšnost žáků v testu 79 % 77 % Zdroje: ČŠI (2013). Závěrečná zpráva o přípravě, průběhu a výsledcích druhé celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání. Praha: Česká školní inspekce. ČŠI (2018). Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách ve školním roce 2016/2017. Praha: Česká školní inspekce. V rámci hodnocení dílčích faktorů, které mohou mít vztah k úspěšnosti žáků v testu jazykové gramotnosti, je možné stabilně pozorovat o něco horší výsledky žáků 1. stupně základních škol Karlovarského a Ústeckého kraje. Zároveň se ukazuje, že žáci, kteří anglický jazyk označili za jeden ze tří svých nejvíce oblíbených předmětů, a žáci, kteří si v anglickém jazyce více věří, dosáhli opakovaně lepších výsledků, ať již měřených úspěšností v testu jazykové gramotnosti, či známkou z anglického jazyka na vysvědčení. Zjištění prezentovaná v tematické zprávě pro školní rok 2016/2017 spatřovala významné 33příležitosti vztahující se k průběhu vzdělávání pro rozvoj jazykové gramotnosti žáků základních škol v oblastech: utváření vzájemných vazeb v procesech výuky a učení jednak mezi jazyky navzájem, jednak mezi jazyky a dalšími vzdělávacími obory, využití interaktivních médií a ICT ve výuce, uplatňování metod individualizovaného a diferencovaného přístupu k žákům, včetně žáků se SVP a žáků mimořádně jazykově pokročilých. 31 ČŠI (2018). Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách ve školním roce 2016/2017. Praha: Česká školní inspekce. 32 ČŠI (2018). Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách ve školním roce 2016/2017. Praha: Česká školní inspekce. 33 ČŠI (2013). Závěrečná zpráva o přípravě, průběhu a výsledcích druhé celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání. Praha: Česká školní inspekce. ČŠI (2018). Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách ve školním roce 2016/2017. Praha: Česká školní inspekce.