Česká školní inspekce Rozvoj jazykové gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-4461/19-G2 a středních školách ve školním roce 2018/2019 27/37 a škola, a to s úspěšnosti žáka v testu jazykové gramotnosti a známkou z anglického jazyka 29na konci 3. ročníku základní školy jako vysvětlovanými proměnnými . 30Tabulka č. 12 shrnuje hlavní zjištění plynoucí z odhadů hierarchických modelů. Takto žák bez statutu žáka se SVP, který řadí anglický jazyk mezi své oblíbené předměty a má zdravé sebevědomí při zvládání úkolů, dosáhl vyšší úrovně jazykové gramotnosti, pokud tuto měříme jak testem jazykové gramotnosti, tak známkou z anglického jazyka na vysvědčení. Pohlaví žáka hraje v tomto ohledu poněkud ambivalentní roli, kdy dívky dosáhly horšího výsledku v testu jazykové gramotnosti, nicméně zároveň mají lepší známky z anglického jazyka. Oblíbenost školy se projevuje pouze v případě známek, nikoli v případě testu jazykové gramotnosti. Opačně působí četnost domácí přípravy, což odráží nižší míru domácí přípravy více nadaných žáků. V tomto kontextu je rovněž potřeba vzít do úvahy specifika obou typů hodnocení, především vyšší komplexnost hodnocení známkou. Tabulka č. 12 Významnost faktorů dosažené úrovně jazykové gramotnosti Faktor Úspěšnost žáka v testu jazykové gramotnosti Známka žáka z anglického jazyka na konci 3. ročníku ZŠ Pohlaví žáka (dívka) negativní vztah negativní vztah Status žáka se SVP (ano) negativní vztah pozitivní vztah Oblíbenost školy (ano) bez vztahu negativní vztah Oblíbenost anglického jazyka (ano) pozitivní vztah negativní vztah Sebevědomí žáka (ano) pozitivní vztah negativní vztah Četnost domácí přípravy (pravidelná) negativní vztah bez vztahu Srozumitelnost požadavků učitele (ano) pozitivní vztah negativní vztah Podpora učitele žákům při učení (ano) pozitivní vztah bez vztahu Velmi časté využití testů (ano) negativní vztah pozitivní vztah Velmi častá práce ve skupinách (ano) negativní vztah pozitivní vztah Velmi časté domácí úkoly (ano) pozitivní vztah pozitivní vztah Zřizovatel školy (veřejný) bez vztahu bez vztahu Velikost školy pozitivní vztah bez vztahu Organizovanost školy (úplná) negativní vztah bez vztahu Socioekonomické podmínky (horší) negativní vztah pozitivní vztah Pozn.: Intenzita zbarvení indikující statistickou významnou na 1% hladině významnosti (tmavší barvy), respektive na 5% hladině významnosti (světlejší barvy). Vyšší úspěšnosti v testu jazykové gramotnosti a lepší známky z anglického jazyka dosáhli žáci, kteří v hodinách anglického jazyka dobře rozumí pokynům svého učitele. Naopak opačně 29 Odhadován byl hierarchický lineární regresní model se spojitou proměnnou a s využitím lme4 package – blíže BATES, D. et al. (2015). Fitting linear mixed-effects models using lme4. Journal of Statistical Software, 67(1), 1–48. 30 Odhadován byl hierarchický lineární regresní model s ordinální proměnnou se třemi kategoriemi (známka 1, známka 2, známka 3 a hůře) a s využitím ordinal package – blíže CHRISTENSEN, R. H. B. (2019). ordinal – Regression Models for Ordinal Data. R package version 2019. 4–25. Dostupné z <http://www.cran.r-project.org/ package=ordinal/>.