Česká školní inspekce Rozvoj jazykové gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-4461/19-G2 a středních školách ve školním roce 2018/2019 26/37 objevuje ve zjištěních tematických zpráv České školní inspekce . Neexistují přitom výraznější 27rozdíly ve spokojenosti učitelů s úrovní dovedností svých žáků vzhledem k tomu, zda žák studuje anglický jazyk druhým, třetím či čtvrtým rokem. 4.2 Dosažená úroveň jazykové gramotnosti žáků v kontextu dalších faktorů Na dosaženou úroveň jazykové gramotnosti žáků mají vliv také další související faktory, a to jak na úrovni samotného žáka, tak na úrovni školy. Tato podkapitola se blíže zaměřuje na hodnocení některých z nich. Na úrovni žáka se jedná o faktory: pohlaví žáka s rozlišením kategorií odpovědí – chlapci a dívky, status žáka se SVP jako proměnná nabývající možnosti ano a ne, oblíbenost školy ze strany žáka jako proměnná nabývající možnosti ano a ne, oblíbenost anglického jazyka ze strany žáka jako proměnná nabývající možnosti ano a ne, sebevědomí žáka vztahující se k jeho odpovědi na otázku: „V hodinách angličtiny si vím rady s úkoly, které děláme.“, a to se třemi kategoriemi odpovědí – téměř v každé hodině, občas a nikdy, žákova četnost samostatné přípravy na výuku s rozlišením dvou kategorií odpovědí – pravidelně před každou hodinou a jen přes testem či většinou vůbec ne, srozumitelnost požadavků učitele kladených na žáka nabývající možnosti ano a ne, podpora učitele žákům při jejich učení nabývající možnosti ano a ne, velmi časté využití testů pro hodnocení žáků téměř v každé hodnotě nabývající možnosti ano a ne, velmi časté využití práce žáků ve skupinách téměř v každé hodnotě nabývající možnosti ano a ne, velmi časté zadání domácích úkolů žákům téměř v každé hodnotě nabývající možnosti ano a ne. Na úrovni školy pak byly předmětem hodnocení faktory: zřizovatel školy s rozlišením dvou kategorií v podobě veřejného a neveřejného zřizovatele 28školy, velikost školy odpovídající počtu žáků na 1. stupni základní školy, organizovanost školy s rozlišením dvou kategorií v podobě úplné a neúplné organizace školy, index utvářený z množiny socioekonomických charakteristik lokality školy s vyššími hodnotami indikujícími horší sociokonomické prostředí lokality školy, přičemž tento faktor byl dále diskutován v kontextu kraje sídla školy. Význam uvedených faktorů pro dosaženou úroveň jazykové gramotnosti žáků 4. ročníku základních škol byl hodnocen s využitím hierarchických modelů na dvou úrovních – žák 27 Například v matematické gramotnosti ČŠI (2018). Rozvoj matematické gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018. Praha: Česká školní inspekce. 28 V případě neveřejných zřizovatelů škol se jedná o církevní a soukromé školy.