Česká školní inspekce Rozvoj jazykové gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-4461/19-G2 a středních školách ve školním roce 2018/2019 19/37 Graf č. 5 Průběh vzdělávání v hodinách cizího jazyka – korelace faktorů Pozn.: Vlastní zpracování na základě REVELLE, W. (2019). How to use the psych Package for Factor Analysis and Data Reduction. Evanston: Northwestern University. Širší souvislosti dílčích aspektů průběhu vzdělávání v hodinách cizího jazyka byly dále doplněny o diskusi rozdílů v konstruovaných faktorech vztahujících se k: 22 aprobovanosti učitele s rozlišením dvou možností – učitel s aprobací na cizí jazyk a učitel bez aprobace na cizí jazyk, počtu žáků přítomných v hodině během hospitace, podpoře výuky ze strany asistenta pedagoga s rozlišením dvou možností – výuka byla podporována asistentem pedagoga a výuka nebyla podporována asistentem pedagoga, přičemž posuzován byl také vliv druhu/typu školy a počet žáků se SVP přítomných ve třídě. Aprobovanost učitele cizího jazyka se ukázala být významně spojena s lepší organizací vyučovací hodiny, s lepší pracovní atmosférou ve vyučovací hodině, s nižším zapojením učitele do výuky ve prospěch aktivity žáků, s širším využitím aktivizujících metod a forem výuky, zejména metod kladoucích důraz na samostatnou práci žáka, a s četnějšími interakcemi žáků mezi sebou. Naopak méně často využívali aprobovaní učitelé cizího jazyka více rozmanitou podobu hodnocení. Vysoký počet žáků ve třídě byl hodnocen jako významněji vztažený jen k horší pracovní atmosféře ve vyučovací hodině a k méně častému využití aktivizujících metod a forem výuky, přičemž je však tento vztah ovlivňován dalšími faktory na úrovni školy. Vyšší vliv byl identifikován vzhledem k počtu žáků se SVP přítomných ve vyučovací hodině, a to především ve vazbě na horší charakteristiky faktorů organizace výuky, pracovní atmosféry a využití aktivizujících metod a forem výuky. Nejsilnější vliv přítomnosti asistenta pedagoga ve třídě byl zaznamenán ve spojení s častější diferenciací výuky, tj. s možností lepšího zacílení výuky na různou úroveň dovedností žáků, v případě dalších faktorů průběhu vzdělávání nebyl vliv přítomnosti asistenta pedagoga ve třídě zaznamenán jako zásadnější, což dále podporuje úvahu o existenci příležitostí pro posilování vzájemné spolupráce učitele a asistenta pedagoga při plánování průběhu vyučovacích hodin (např. organizace vyučovací hodiny apod.). 22 Za tímto účelem byly využity multivariační hierarchické a nehierarchické modely.