Česká školní inspekce Rozvoj jazykové gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-4461/19-G2 a středních školách ve školním roce 2018/2019 17/37 Graf č. 3 Četnost využití různých forem hodnocení žáků (podíl odpovídajících učitelů, tematická inspekční činnost) 3.3.6 Vazba cizího jazyka na další vzdělávací obory Rozvoj jazykové gramotnosti může být, vedle vlastní výuky cizího jazyka, samozřejmě stimulován také v dalších vzdělávacích oborech (např. četbou a diskusí cizojazyčných odborných textů v přírodovědných předmětech, vedením odborných předmětů v cizím jazyce, pozváním zahraničního odborníka z praxe do výuky společenskovědního předmětu apod.), přičemž takový přístup může být i jednou z alternativ k řešení problému omezené časové dotace výuky cizích jazyků. Odpovědi učitelů anglického jazyka na 1. stupni základní školy ukazují, 20že praxe využití studijních materiálů v anglickém jazyce ve výuce jiných vzdělávacích oborů je velmi omezená. Dvě pětiny učitelů uvádí, že tato strategie výuky není využívána vůbec, 46 % učitelů hovoří o jejím využití jedenkrát týdně či ještě méně často a pouze 14 % učitelů zmiňuje využití častější. S ohledem na rozšířenou spolupráci učitelů anglického jazyka s učiteli jiných vzdělávacích oborů lze vnímat významné příležitosti pro rozšiřování vazby výuky cizího jazyka a dalších vzdělávacích oborů. 3.4 Širší souvislosti dílčích aspektů průběhu vzdělávání Základní zjištění předchozí kapitoly je možné doplnit o analýzu vazeb mezi hodnocenými aspekty průběhu vzdělávání v hodinách cizího jazyka tak, jak jsou zachyceny v grafu č. 4. V něm je možné identifikovat osm dílčích faktorů : 21 První faktor (organizace hodiny) je utvářen organizačně dobře promyšlenou hodinou, která má spád, není jednotvárná a účelně se v ní střídají metody i formy výuky. Druhý faktor (pracovní atmosféra) je charakteristický příjemnou atmosférou hodiny, v níž žáci, kterým je srozumitelný cíl hodiny, pracují se zájmem, každý z nich se dostává k ústnímu projevu a i slabší žáci dosahují svých dílčích úspěchů. Třetí faktor (hodnocení žáků) je spojený s podobou hodnocení žáků, kdy učitelé, kteří nevyužívají pouze stručné hodnocení okamžitých výkonů žáků v hodině, poskytují žákům častější zpětnou vazbu. Čtvrtý faktor (aktivita učitele) je daný logickým hledáním souladu mezi aktivitou žáka na jedné straně a učitele na straně druhé. 20 Odpovědi učitelů 1. stupně základní školy z dotazníkového šetření v rámci zjišťování dosažené úrovně jazykové gramotnosti žáků 4. ročníku základních škol. 21 Optimální počet faktorů byl stanoven s využitím metody paralelních testů a velmi jednoduché struktury. 0 %20 %40 %60 %80 %100 %formativní hodnocenísebehodnocení žákavzájemné hodnocení žákůčastoobčasnepoužívám