Česká školní inspekce Rozvoj jazykové gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-4461/19-G2 a středních školách ve školním roce 2018/2019 15/37 jednalo o individuální vzdělávací plán , o úpravu organizace, obsahu, hodnocení, forem 14a metod vzdělávání a o využití asistenta pedagoga . Jednoznačně nejčastějším podpůrným 1516opatřením pro žáky se SVP v hodinách cizího jazyka na středních školách a gymnáziích byla úprava organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání. Pozitivně lze hodnotit fakt, že činnost asistenta pedagoga pro žáky se SVP byla hodnocena jako přínosná v přibližně 95 % hodin cizího jazyka na 1. i 2. stupni základních škol, v nichž byl asistent pedagoga přítomen. Činnost asistenta pedagoga by měla být ze své podstaty a při vhodné organizaci hodiny přínosná i pro žáky bez SVP, neboť asistent pedagoga by měl být primárně nápomocen učiteli při zvládání různých dovedností žáků ve třídě a neměl by se pouze starat o konkrétního žáka. V tomto kontextu však přínosnost asistenta pedagoga pro žáky bez SVP nebyla bohužel zaznamenána ve více než desetině hodin cizího jazyka s přítomným asistentem pedagoga na 1. stupni základní školy a ve více než čtvrtině hodin cizího jazyka na 2. stupni základních škol (v těchto případech se asistent pedagoga dalším žákům prakticky nevěnoval), přičemž na existenci poměrně časté nedostatečné interakce mezi asistentem pedagoga a žáky bez SVP, respektive celou třídou, upozornila také zjištění prezentovaná v tematické zprávě hodnotící úroveň implementace vybraných aspektů společného vzdělávání ve školním roce 2017/2018 . V oblasti spolupráce pedagoga s asistentem pedagoga tedy 17existují značné příležitosti ke zlepšení (zejména s ohledem na finanční náročnost tohoto podpůrného opatření). Tabulka č. 9 Podpůrná opatření, diferenciace výuky (podíl hospitací komplexní inspekční činnosti s výskytem hodnoceného jevu) Hodnocený jev ZŠ (1. stupeň) ZŠ (2. stupeň) Gymnázia Maturitní obory Nematuritní obory cizí jazyk celkem cizí jazyk celkem cizí jazyk celkem cizí jazyk celkem cizí jazyk celkem Využití podpůrných opatření pro žáky se SVP, pokud byli v hodině přítomni. 80 % 80 % 62 % 62 % 57 % 50 % 41 % 40 % 33 % 43 % Vhodná podpora nadaných žáků, pokud byli v hodině přítomni. 53 % 64 % 44 % 49 % 56 % 73 % 45 % 51 % 50 % 31 % Všichni žáci plnili stejné typy úkolů nebo příkladů. 68 % 61 % 74 % 67 % 69 % 55 % 77 % 63 % 76 % 57 % Vzdělávací cíl měl pro některé žáky jinou úroveň. 12 % 13 % 10 % 8 % 7 % 8 % 5 % 4 % 3 % 5 % Pokud byli v hodinách cizího jazyka přítomni nadaní žáci, pak vhodná podpora vůči nim byla zaznamenána v přibližně polovině hospitací, a to bez ohledu na druh či typ školy (viz tabulka č. 9). Potvrzuje se tak obecně nižší pozornost, která je – ve srovnání s žáky se SVP – problematice vzdělávání žáků s nadáním ve vzdělávacím systému České republice věnována. 14 51 % hodin cizího jazyka na 1. stupni využívajících podpůrných opatření pro žáky se SVP a 34 % hodin na 2. stupni základní školy. 15 43 % hodin cizího jazyka na 1. stupni využívajících podpůrných opatření pro žáky se SVP a 36 % hodin na 2. stupni základní školy. 16 33 % hodin cizího jazyka na 1. stupni využívajících podpůrných opatření pro žáky se SVP a 16 % hodin na 2. stupni základní školy. 17 ČŠI (2018). Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání v období 1. pololetí školního roku 2017/2018. Praha: Česká školní inspekce.