Česká školní inspekce Rozvoj jazykové gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-4461/19-G2 a středních školách ve školním roce 2018/2019 13/37 naopak pouze nejvýše dvakrát do roka projektové aktivity zařazuje více než polovina učitelů. 13Při výběru témat projektové výuky je poměrně častá spolupráce více učitelů cizího jazyka (57 % učitelů uvádějících realizaci projektové výuky), méně častá je spolupráce učitelů cizích jazyků s učiteli jiných vzdělávacích oborů (22 % učitelů). Přitom právě využití cizího jazyka v jiných vzdělávacích oborech vytváří předpoklady pro efektivní upevňování jazykových dovedností žáků. Učitelé, kteří častěji aplikují projektově orientovanou výuku, rovněž více zapojují do výběru témat své žáky. Tabulka č. 7 Metody výuky (podíl hospitací komplexní inspekční činnosti s výskytem hodnoceného jevu) Hodnocený jev ZŠ (1. stupeň) ZŠ (2. stupeň) Gymnázia Maturitní obory Nematuritní obory cizí jazyk celkem cizí jazyk celkem cizí jazyk celkem cizí jazyk celkem cizí jazyk celkem Ve vyučovací hodině se účelně střídaly odlišné metody výuky. 71 % 62 % 55 % 46 % 58 % 47 % 47 % 37 % 35 % 31 % Podíl hodin s dominantním výskytem frontální výuky. 37 % 35 % 39 % 37 % 30 % 33 % 25 % 39 % 34 % 46 % z toho – učitel v hodině vytvářel podmínky, podněty a aktivní byli především žáci. 54 % 52 % 38 % 35 % 40 % 33 % 22 % 21 % 13 % 21 % Podíl hodin s dominantním či výrazným výskytem skupinové výuky. 18 % 24 % 16 % 18 % 19 % 17 % 7 % 9 % 8 % 9 % Podíl hodin s dominantním či výrazným výskytem práce ve dvojici. 17 % 13 % 19 % 13 % 33 % 19 % 22 % 11 % 12 % 7 % Podíl hodin s dominantním či výrazným výskytem samostatné práce žáků. 46 % 57 % 40 % 45 % 48 % 48 % 38 % 43 % 32 % 38 % Podíl hodin s výskytem cílené diskuse k zadanému úkolu. 23 % 34 % 23 % 33 % 43 % 41 % 26 % 31 % 13 % 25 % Podíl hodin se samostatným objevováním/formulováním 28 % nových poznatků žáky. 35 % 30 % 38 % 39 % 44 % 26 % 33 % 22 % 26 % Podíl hodin s vhodným využitím chyby k učení. 39 % 39 % 42 % 36 % 42 % 40 % 44 % 34 % 23 % 26 % Podíl hodin s využitím znalostí a dovedností předmětu v reálné situaci. 61 % 56 % 55 % 53 % 63 % 55 % 53 % 56 % 49 % 61 % Některé z užitých metod využívaly, případně rozvíjely, kreativitu (tvořivost) žáků. 19 % 26 % 13 % 20 % 19 % 20 % 8 % 13 % 9 % 9 % 13 Odpovědi učitelů 1. stupně základní školy v rámci tematické inspekční činnosti na školách.