Česká školní inspekce Rozvoj jazykové gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-4461/19-G2 a středních školách ve školním roce 2018/2019 10/37 V kontextu výše uvedených poznatků stojí za pozornost, že na dominantní využití didaktické techniky osobou učitele upozornila již zjištění tematické zprávy České školní inspekce pro školní rok 2016/2017, která se zaměřila na hodnocení rozvoje informační gramotnosti žáků. 8Lze tedy konstatovat, že typický způsob rozdělení úloh mezi učitelem a žákem v rámci využití didaktické techniky ve výuce přetrvává. Případné úvahy o vyšším využití didaktické techniky ve výuce musí zohlednit rovněž vazbu tohoto faktoru k dalším záměrům vzdělávání. Takto zjištění uvedené v sekundární analýze mezinárodního šetření PISA z roku 2015 tvrdí, že: „Pokud mají žáci k ICT pozitivní vztah a vnímají své kompetence v této oblasti lépe, dosahují také lepších výsledků. Obecně se zdá, že pozitivní postoj k elektronickým zařízením a umírněné využívání internetu může žákům pomoci, zatímco nadužívání může vést k opaku.“ 9Audionahrávky (97 %), internet (87 %), videonahrávky (74 %), adaptované autentické cizojazyčné materiály (68 %) a interaktivní aplikace na interaktivní tabuli (64 %) jsou média, která učitelé 1. stupně základní školy užívají ve výuce cizího jazyka nejčastěji. Naopak bohužel méně často se žáci setkávají s cizojazyčnými filmy (38 %), časopisy (38 %), elektronickými učebnicemi (36 %) a cizojazyčnou beletrií (20 %). Pouze necelé dvě pětiny učitelů uvedly, že 10jejich žáci mají možnost vypůjčit si knihy, časopisy a média z cizojazyčné knihovničky školy domů. Graf č. 2 Vybavenost učeben pro výuku cizího jazyka (podíl odpovídajících učitelů, tematická inspekční činnost) 3.3 Průběh vzdělávání Jakkoli je materiální vybavení důležitým předpokladem pro realizaci jazykového (a samozřejmě nejen jeho) vzdělávání, klíčový pro rozvoj dovedností žáků je především samotný průběh vzdělávání v hodinách cizího jazyka (byť příležitosti k rozvoji jazykových dovedností jsou samozřejmě ve všech vzdělávacích oborech), na jehož dílčí aspekty se zaměřuje tato podkapitola. 8 ČŠI (2018). Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2016/2017. Praha: Česká školní inspekce. 9 BRUSENBAUCH MEISLOVÁ, M. et al. (2018). Vliv složení třídy, metod uplatňovaných učitelem a využívání technologií na výsledky českých žáků. Sekundární analýza PISA 2015. Praha: Česká školní inspekce. 10 Pravděpodobně to souvisí s jazykovou úrovní žáků 1. stupně, která se podle názoru učitelů prozatím nepotkává s náročností souvislého autentického projevu v cizím jazyku (film, video, beletrie), jakkoli i jazykově nenáročné materiály jsou pro výuku cizích jazyků k dispozici. 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %omezeným počtem počítačů pro žákypočítači pro každého žákamultimédiiučitelským počítačem s dataprojektoreminteraktivní tabulíučitelským počítačemjazyková učebnaběžná třída pro výuku cizího jazyka