Česká školní inspekce Rozvoj jazykové gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-4461/19-G2 a středních školách ve školním roce 2018/2019 9/37 (graf č. 1), přičemž ve srovnání s většinou dalších vzdělávacích oborů jsou existující potřeby zajištění aprobované výuky cizího jazyka o něco vyšší. Největší problémy se zajištěním aprobované výuky cizího jazyka lze pozorovat ve školách Ústeckého a Karlovarského kraje, 5tj. krajů, jejichž žáci častěji dosahují horších vzdělávacích výsledků. Možnost nalézt učitele cizího jazyka na trhu práce je navíc v těchto dvou krajích považována za velmi omezenou. Další vzdělávání pedagogických pracovníků (dále i „DVPP“) je důležitým aspektem zlepšování personálních podmínek vzdělávání cizích jazyků, přičemž význam DVPP ještě dále narůstá v případě učitelů bez příslušné kvalifikace a aprobace. O tom, že příležitosti DVPP se zaměřením na cizí jazyk nejsou plně využity, svědčí ta skutečnost, že více než 40 % hodin výuky anglického jazyka, které byly navštíveny v rámci tematické inspekční činnosti na 1. stupni základních škol, byly vedeny učitelem, který se takového DVPP, tj. DVPP zaměřeného na cizí jazky, za poslední dva roky neúčastnil. Nepříznivý je rovněž poznatek, že v případě navštívených hodin na 1. stupni základní školy, které byly vedeny učitelem bez odborné kvalifikace , byl podíl hodin, v nichž se tento učitel navíc neúčastnil v posledních dvou 6letech DVPP se zaměřením na cizí jazyk, ještě vyšší (více než 50 %). V kontextu těchto zjištění je důležitost DVPP pro kvalitu průběhu vzdělávání diskutována v dalším textu. 3.2 Materiální podmínky vzdělávání Úroveň vybavenosti tříd navštívených v rámci hospitované výuky cizího jazyka didaktickou technikou byla dobrá bez ohledu na druh či typ školy, přičemž taková technika je učiteli cizího 7jazyka rovněž široce, a většinou také účelně, využívaná (tabulka č. 3). Méně příznivé je využití didaktické techniky pro výuku cizího jazyka na středních školách, a to především v hodinách žáků studujících nematuritní obory vzdělání. Pozitivní je, že ve srovnání s dalšími vzdělávacími obory je didaktická technika ve výuce cizího jazyka užívána o něco častěji, samotní žáci však využili didaktickou techniku ve výuce jen v necelé čtvrtině hodin; dominantním uživatelem didaktické techniky je tak učitel. Tabulka č. 3 Vybavenost a využití didaktické techniky (podíl hospitací komplexní inspekční činnosti s výskytem hodnoceného jevu) Hodnocený jev ZŠ (1. stupeň) ZŠ (2. stupeň) Gymnázia Maturitní obory Nematuritní obory cizí jazyk celkem cizí jazyk celkem cizí jazyk celkem cizí jazyk celkem cizí jazyk celkem Didaktická technika nebyla k dispozici. 8 % 14 % 6 % 15 % 4 % 11 % 5 % 7 % 8 % 10 % Využití didaktické techniky nebylo potřebné. 13 % 28 % 16 % 20 % 25 % 29 % 23 % 25 % 28 % 21 % Didaktická technika byla využita 79 % 58 % 78 % 65 % 71 % 60 % 72 % 68 % 64 % 69 % z toho – využití didaktické techniky bylo účelné. 87 % 79 % 82 % 80 % 87 % 90 % 78 % 85 % 74 % 83 % z toho – využití didaktické techniky nebylo účelné. 13 % 21 % 18 % 20 % 13 % 10 % 22 % 15 % 26 % 17 % 5 Takto je například míra aprobovanosti výuky anglického jazyka na 2. stupni základních škol v Ústeckém kraji 63 % a v Karlovarském kraji 65 % z přepočteného počtu hodin přímé pedagogické činnosti. 6 Odborná kvalifikace podle zákona č. 563/2004 o pedagogických pracovnících. 7 Například projektory, interaktivní tabule, počítače, přehrávače a další.