Česká školní inspekce Rozvoj jazykové gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-4461/19-G2 a středních školách ve školním roce 2018/2019 8/37 3 Jazyková gramotnost – podmínky a průběh vzdělávání Tato část shrnuje hlavní poznatky týkající se hodnocení podmínek a průběhu vzdělávání v oblasti jazykové gramotnosti, přičemž s ohledem na úzké spojení jazykové gramotnosti a výuky cizího jazyka je významná část zjištění vztažena právě k výuce cizího jazyka. 3.1 Personální podmínky vzdělávání Komplexní pohled na personální zajištění výuky cizích jazyků na základních a středních školách poskytuje mimořádné šetření MŠMT zachycující stav k 1. lednu 2019. Při srovnání s dalšími vzdělávacími obory je patrný nižší průměrný věk učitelů anglického jazyka, a to na 2. stupni základních škol i na středních školách (viz tabulka č. 2). Ačkoli lze tuto skutečnost vnímat pozitivně, nelze otázku přirozené náhrady učitelů odcházejících ze školství z věkových důvodů opomíjet ani v případě výuky cizích jazyků. Tabulka č. 2 Průměrný věk učitelů cizích jazyků Anglický jazyk Německý jazyk Všichni učitelé Učitelé 2. stupně základních škol 43,3 45,9 46,3 Učitelé středních škol 46,6 49,3 49,4 Zdroj: MARŠÍKOVÁ, M., JELEN, V. (2019). Hlavní výstupy z Mimořádného šetření ke stavu zajištění výuky učiteli v MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Graf č. 1 Aprobovanost výuky cizích jazyků, srovnání s dalšími vzdělávacími obory (podíl přepočtených hodin přímé pedagogické činnosti) Zdroj: MARŠÍKOVÁ, M., JELEN, V. (2019). Hlavní výstupy z Mimořádného šetření ke stavu zajištění výuky učiteli v MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Aprobovanost výuky anglického a německého jazyka je poměrně vysoká v případě středních škol, naopak horší je situace s aprobovanou výukou cizího jazyka na 2. stupni základních škol 0 %10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %informatikafyzikazeměpis/geografiedějepis/historiechemiepřírodopis/biologie/ekologiematematikačeský jazyk a literaturaněmecký jazykanglický jazyk2. stupeň základních školstřední školy