Česká školní inspekce Rozvoj jazykové gramotnosti na základních Čj.: ČŠIG-4461/19-G2 a středních školách ve školním roce 2018/2019 2/37 Obsah 1 Úvod ................................................................................................................................ 3 1.1 Obecné vymezení jazykové gramotnosti ..................................................................... 3 1.2 Zdroje informací – typy šetření a jejich základní charakteristika ............................... 4 2 Shrnutí hlavních zjištění ............................................................................................... 6 3 Jazyková gramotnost – podmínky a průběh vzdělávání ........................................... 8 3.1 Personální podmínky vzdělávání ................................................................................. 8 3.2 Materiální podmínky vzdělávání ................................................................................. 9 3.3 Průběh vzdělávání ...................................................................................................... 10 3.3.1 Cíl, organizace a atmosféra hodiny ........................................................................ 11 3.3.2 Metody a obsah výuky ........................................................................................... 12 3.3.3 Aktivita a spolupráce žáků ..................................................................................... 14 3.3.4 Žáci se SVP, nadaní žáci a diferenciace výuky ..................................................... 14 3.3.5 Hodnocení žáků ..................................................................................................... 16 3.3.6 Vazba cizího jazyka na další vzdělávací obory ..................................................... 17 3.4 Širší souvislosti dílčích aspektů průběhu vzdělávání ................................................ 17 3.5 Podmínky a průběh vzdělávání na 1. stupni základních škol .................................... 20 4 Hodnocení úrovně jazykové gramotnosti .................................................................. 24 4.1 Dosažená úroveň jazykové gramotnosti .................................................................... 24 4.2 Dosažená úroveň jazykové gramotnosti žáků v kontextu dalších faktorů ................. 26 4.3 Faktory úrovně jazykové gramotnosti žáků – srovnání škol ..................................... 28 4.4 Úspěšnost žáků v otázkách testu jazykové gramotnosti ............................................ 29 5 Rozvoj jazykové gramotnosti žáků – srovnání zjištění v čase ................................. 30 6 Závěry a doporučení ................................................................................................... 33 6.1 Závěry ........................................................................................................................ 33 6.2 Doporučení ................................................................................................................ 34 Seznam zkratek .................................................................................................................... 36 Příloha 1 – Doplňující charakteristiky šetření ...................................................................... 37