Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 39/43 Využívat příležitosti pro rozvoj informační gramotnosti žáků v různých předmětech a s respektováním potřeby koordinovaného přístupu ve vazbě na koncepční záměry školy. Ve výuce věnovat pozornost otázkám bezpečnosti a etiky v on-line prostředí. Aktivně přistupovat k projektovým příležitostem spojeným s financováním opatření pro rozvoj informační gramotnosti žáků. Doporučení pro zřizovatele škol Zohlednit význam problematiky ICT / digitálních technologií pro výuku a informační gramotnost žáků v obsahu územních i tematických koncepčních dokumentů (např. postavení informační gramotnosti mezi prioritami těchto dokumentů, otázka oborové struktury středního vzdělávání apod.). Spolupracovat se zřizovanými školami při obnově a rozvoji ICT infrastruktury školy a při naplňování koncepcí rozvoje škol v oblasti informační gramotnosti žáků. Zhodnotit možnosti a pozitiva plynoucí ze spolupráce zřizovaných škol v dalších oblastech (např. sdílení vzdělávacích a dalších materiálů, metodická podpora ICT koordinátora více školám apod.) a v případě přínosnosti takovou spolupráci realizovat. V rámci svých informačně-propagačních aktivit zdůrazňovat význam informační gramotnosti žáků a celé společnosti. Doporučení pro MŠMT Zohledňovat význam problematiky ICT / digitálních technologií pro výuku a informační / digitální gramotnost žáků v koncepčních dokumentech na národní úrovni (např. připravovaná Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+), a to včetně vazby na dokumenty vztahující se k Evropským strukturálním a investičním fondům . 48 48 Evropské strukturální a investiční fondy byly a jsou významným zdrojem financování takto zaměřených projektů středních škol v programových obdobích 2007-2013 i 2014-2020. Takto Evaluační studie Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) pro Prioritní osu 1 „Počáteční vzdělávání“ (blíže viz DELOITTE ČESKÁ REPUBLIKA (2014). Evaluační studie Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost – Prioritní osa 1: Počáteční vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Deloitte Česká republika.) mimo jiné uvádí: 1 058 projektů s celkovou finanční alokací necelých 1,4 mld. Kč realizovaných v rámci oblasti podpory 1.5 „Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách“ s podporovanou aktivitou „Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností žáků v oblasti ICT gramotnosti“; 371 projektů (základní i střední školy) s celkovou finanční alokací necelých 1,3 mld. Kč realizovaných v rámci oblasti podpory 1.1 „Zvyšování kvality ve vzdělávání“ s podporovanou aktivitou „Zlepšování podmínek pro využívání ICT ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech pro žáky i pedagogické pracovníky, a to i mimo vyučování“; 419 projektů (základní i střední školy) s celkovou finanční alokací necelých 1,8 mld. Kč realizovaných v rámci oblasti podpory 1.2 „Rovné příležitosti dětí a žáků se SVP“ s podporovanou aktivitou „Uplatňování a zlepšování organizačních forem výuky a vyučovacích metod podporujících rovný přístup ke vzdělávání, včetně tvorby individuálních vzdělávacích plánů, využití ICT a e-learningových aplikací“; 126 projektů (základní i střední školy) s celkovou finanční alokací 417 mil. Kč realizovaných v rámci oblasti podpory 1.3 „Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení“ s podporovanou aktivitou „Podpora profesního rozvoje pedagogických pracovníků škol a školských zařízení pro využívání ICT ve výuce“. Problematika digitálního vzdělávání zůstala významným financovaným tématem také v Operačním programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) v programovém období 2014-2020, když obsahově prostupuje téměř všemi aktivitami a tématy ve výzvách vyhlašovaných v prioritní ose 3 „Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání“. Příklady takových výzev jsou výzvy přímo zaměřené na implementaci Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 nebo šablony související s ICT.