Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 30/43 Faktor Úroveň Charakteristika Úlohy spojené s formulací postupu řešení žák Proměnná vyjadřuje charakteristiku výuky daného žáka ve vztahu k zařazení úloh spojených s formulací postupu při řešení problémových úloh. Proměnná nabývá dvou hodnot – ano a ne. Využití digitálních technologií v jiných předmětech žák Proměnná vyjadřuje četnost využití digitálních technologií (PC, tablet) ve výuce jiných předmětů, než je informatika a podobné předměty. Zřizovatel školy škola Proměnná nabývá dvou hodnot – veřejný zřizovatel školy a neveřejný, tj. církevní a soukromý, zřizovatel školy. Velikost školy škola Proměnná odpovídá počtu žáků střední školy. Kraj školy škola Proměnná odpovídá kraji, v němž je škola umístěna (14 kategorií odpovědí včetně území hlavního města Prahy). Zjištění plynoucí z odhadů hierarchických modelů přehledně zachycuje tabulka č. 13. Ukazuje se, že chlapci a žáci bez statusu žáka se SVP, kteří mají školu ve vyšší oblibě než jiní žáci a zároveň si více důvěřují v řešení problémových úloh, k nimž musí formulovat odpovídající kroky postupu, dosáhli v testu informační gramotnosti vyšší úspěšnosti. Významným faktorem, který diferencuje žáky podle jejich úspěšnosti v testu informační gramotnosti, je studovaný obor žáka. Podle očekávání dosáhli v testu informační gramotnosti lepších výsledků žáci studující obor Gymnázium, horších výsledků žáci studující nematuritní obory vzdělání. Hodnocení maturitních oborů ukázalo na nižší dosaženou úroveň informační gramotnosti žáků studujících společenskovědní obory a vyšší dosaženou úroveň informační gramotnosti žáků studujících technické obory, přičemž však rozdíl ve výsledcích žáků technických, 41přírodovědných a uměleckých oborů byl poměrně omezený. Tabulka č. 13 Významnost faktorů úrovně informační gramotnosti žáků Faktor Úspěšnost žáka v testu informační gramotnosti Pohlaví žáka (dívka) negativní vztah Status žáka se SVP (ano) negativní vztah Studovaný obor žáka pozitivní vztah studia oboru Gymnázium negativní vztah studia nematuritních oborů v rámci maturitních oborů pozitivní vztah technických oborů a negativní vztah společenských oborů vzdělání Oblíbenost školy (ano) pozitivní vztah Sebedůvěra žáků v problémových úlohách (ano) pozitivní vztah Úlohy spojené s formulací postupu řešení problémové úlohy (ano) pozitivní vztah Využití digitálních technologií ve výuce jiných předmětů než informatika jen negativní vztah mezi velmi častým využíváním digitálních technologií ve výuce a úspěšností žáků v testu informační gramotnosti 41 Žáci studující obor vzdělání Informační technologie dosáhli v testu informační gramotnosti průměrné úspěšnosti blížící se úspěšnosti žáků gymnázií.