Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 28/43 4 Hodnocení úrovně informační gramotnosti Hodnocení dosažené úrovně informační gramotnosti žáků 3. ročníku středních škol vychází z jejich odpovědí na testové otázky zadané v rámci výběrového zjišťování výsledků žáků. Obsahově se tyto otázky zaměřily především na následující dílčí oblasti: dovednosti týkající se práce s informacemi (např. interpretace informací z různých informačních zdrojů) a volby správného postupu při řešení problémů (např. naplánování dílčích kroků při postupu pro dosažení stanoveného cíle výletu, seřazení dílčích kroků receptu), dovednosti týkající se bezpečného chování a ochrany osobních údajů v on-line prostředí (např. chování v případě přijetí hoaxu v e-mailové poště). V kontextu uvedeného obsahového zaměření testu a zvolené formy hodnocení je také potřeba vnímat omezení dále formulovaných zjištění. Takto testem lze uchopit jen vybrané aspekty informační gramotnosti, řada souvisejících dovedností naopak testovatelná není. Vedle toho může být dosažená úroveň informační gramotnosti žáků také ovlivněna jinými, obtížně kontrolovatelnými situačními faktory (např. motivace žáků), přesto však hodnocení přináší cenné informační výstupy pro další diskusi problematiky. 4.1 Dosažená úroveň informační gramotnosti Dosažená úroveň informační gramotnosti žáků 3. ročníku středních škol byla hodnocena s využitím testu zadaného prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET. Test byl připraven ve dvou verzích: základní verze testu obsahovala celkem 58 otázek, zatímco přizpůsobená verze testu pro žáky se SVP byla o devět otázek kratší. Na úrovni školy bylo rozhodnuto o tom, zda žák se SVP bude řešit základní, či přizpůsobenou verzi testu. Počty žáků, kteří řešili jednotlivé verze testu, jsou uvedeny v tabulce č. 11. 37Pro celkové hodnocení byly výsledky žáků základní verze testu a přizpůsobené verze testu propojeny na stejnou škálu. 38Tabulka č. 11 Počty žáků řešících jednotlivé verze testů Základní verze testu Upravená verze pro žáky se SVP Počet žáků 12 209 297 Průměrná úspěšnost žáků 3. ročníku středních škol v testu informační gramotnosti byla 61 %, což je výsledek na úrovni expertně stanovené očekávané hodnoty (60 %). Celá desetina žáků dosáhla v testu informační gramotnosti nízké úspěšnosti, když správně vyřešila méně než dvě pětiny úloh (viz graf č. 4). Úroveň informační gramotnosti tak může být u této skupiny žáků slabou stránkou a komplikací v jejich dalším studijním či profesním uplatnění. Žáci se SVP dosáhli v testu informační gramotnosti nižší průměrné úspěšnosti (55 %), přičemž úspěšnost žáků se SVP řešících přizpůsobenou verzi testu byla obdobná výsledku žáků se SVP, kteří řešili základní verzi testu. Přizpůsobení testu, které umožnilo žákům se SVP více se koncentrovat na řešení nižšího počtu úloh, tak pomohlo k dosažení výsledku odpovídajícího úspěšnosti žáků se SVP, kteří přizpůsobení testu nevyužili. Hodnocení dále ukazuje, že 37 Z hodnocení byly vyřazeny výsledky se zvláštními charakteristikami (např. extrémně krátká doba řešení testu, vysoký podíl nezodpovězených otázek). 38 Za tímto účelem byl aplikován postup založený na neekvivalentních skupinách žáků s kotvícími položkami společnými pro oba testy a využit equate package. Blíže viz ALBANO, A. D. (2016). equate: an R package for observed-score linking and equating. Journal of Statistical Software, 74(8), 1–36.