Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 26/43 běžně používá pětina učitelů, ojediněle pak další třetina učitelů. Celkově tak existují významné příležitosti pro posílení využívání elektronických nástrojů pro sdílení informací, zkušeností a zdrojů ve výuce. Digitální technologie mohou významně podpořit vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Tabulka č. 10 v tomto ohledu naznačuje, že tato možnost je uchopena spíše na základní úrovni s nízkou úrovní koordinace a systematizace vztahů digitálních technologií a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a to s vazbou na individualizovaný vzdělávací plán žáka. Příležitosti lze přitom spatřovat také v širším využití diagnostických ICT nástrojů. Tabulka č. 10 Digitální technologie a žáci se SVP na středních školách (podíl škol s danou charakteristikou hodnoceného jevu, tematická inspekční činnost) Digitální technologie a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Podíl Učitelé si uvědomují, že digitální technologie mohou pomáhat žákům se specifickými vzdělávacími potřebami. 45 % Učitelé využívají digitální technologie cíleně k podpoře výuky žáků, kteří mají krátkodobě nebo dlouhodobě problémy. 41 % Učitelé využívají diagnostických ICT nástrojů ke sledování výsledků žáků tak, aby snadněji odhalili vzniklý problém a mohli ho vhodným způsobem řešit. 9 % Digitální technologie jsou plně integrovány do výuky na všech úrovních a umožňují komplexně realizovat individualizovaný plán rozvoje každého žáka školy. 5 % Využití digitálních technologií je obecně zaměřeno především na hledání vhodných výukových zdrojů a na podporu výuky všech žáků bez rozdílu. 37 % Existují případy využití digitálních technologií jako pomocného nástroje pro výuku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ale tyto nejsou koordinovány. 29 % Škola podporuje zavádění různých metod implementace digitálních technologií s cílem usnadnit žákům se specifickými vzdělávacími potřebami dosažení výukových cílů. 30 % Škola má implementován plně inkluzivní model využití digitálních technologií dovolující každému žákovi rozvoj podle individualizovaného vzdělávacího plánu. 4 % 3.4.3 Etická pravidla a pravidla bezpečnosti při práci s digitálními technologiemi 35Prostředí digitálních technologií utváří vedle příležitostí pro zvyšování kvality výuky také řadu bezpečnostních rizik a rizik etické povahy. V případě škol, které byly navštíveny v rámci tematické inspekční činnosti, byla pravidla pro práci s digitálními technologiemi, včetně témat kybernetické bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, pouze okrajově nastavena ve školních dokumentech plné čtvrtiny škol. V případě školních dokumentů zbývajících tří čtvrtin škol byla tato pravidla formulována jasně a srozumitelně. Žáci byli s pravidly pro práci s digitálními technologiemi typicky seznamováni během výuky, méně často pak prostřednictvím projektové výuky. Potřeba i nadále věnovat pozornost etickým pravidlům a pravidlům bezpečnosti při práci s digitálními technologiemi je odůvodněna i několika dalšími argumenty: Třetina učitelů, jejichž výuka byla navštívena v rámci tematické inspekční činnosti, nemá představu nebo má jen základní představu o elementárních konceptech souvisejících 35 Problematikou etických pravidel a pravidel bezpečnosti při práci s digitálními technologiemi se také zabývá tematická zpráva věnovaná problematice mediální výchovy. Blíže viz ČŠI (2018). Mediální výchova na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018. Praha: Česká školní inspekce.